Belg leidt toonaangevend Berlijns podiumkunstenhuis Hebbel Am Ufer

06/06/11 om 16:03 - Bijgewerkt om 16:03

Bron: Knack Focus

De Kortrijkse Annemie Vanackere volgt er de succesvolle Matthias Lilienthal op.

Belg leidt toonaangevend Berlijns podiumkunstenhuis Hebbel Am Ufer

Annemie Vanackere, de huidige artistiek leider van de Rotterdamse Schouwburg, is per 1 september 2012 aangesteld als intendant van Hebbel Am Ufer (HAU), een combinatie van drie podia voor internationaal en eigentijds theater in Berlijn. Zij vertrekt in de loop van het komend theaterseizoen uit Rotterdam om het seizoen 2012-2013 in Berlijn voor te bereiden.


Eine mutige Theaterchefin

De Berlijnse staatssecretaris voor cultuur André Schmitz is alvast verheugd 'dat we met Mevr.Vanackere een internationaal ervaren theatervrouw voor het HAU hebben binnen gehaald. We zijn vol vertrouwen dat ze het artistieke profiel van het HAU met zijn nationale en internationale producties zal voortzetten en verder ontwikkelen'.

En de Berliner Zeitung ziet treffende gelijkenissen tussen Vanackere en haar voorganger Lilienthal: 'Denn Annemie Vanackere ist seit 15 jahre in Rotterdam das, was Lilienthal in Berlin ist: eine findige, phantasievolle, mutige Theaterchefin.'

Internationale focus

Terechte lof voor de in 1966 in Kortrijk geboren Vanackere. Zij studeerde filosofie aan de K.U.Leuven en aan L'Université Paris-Sorbonne. Aan de K.U.Leuven studeerde ze ook theaterwetenschappen. Meteen na haar studies kon ze, in 1990, aan de slag als productieleider in kunstencentrum STUK te Leuven. In 1993 verliet ze het STUK om tijdens Antwerpen 93 'De Ark' te leiden, een podiumkunstenboot waar internationaal talent zich aan het publiek presenteerde. Hier zag ze het belang in van netwerken en van de kruisbestuiving tussen nationale en internationale podiumkunsten.

Na een korte periode als artistiek directeur van het Gentse kunstencentrum Nieuwpoorttheater (nu CAMPO), trok ze naar Rotterdam. Daar werd ze eind 1995 programmeur van de Klein Zaal en groeide er door tot de artistieke leider van de Rotterdamse Schouwburg. Ze bouwde het huis uit tot een thuis van gevestigde waarden, jong talent én internationale toppers.

In 2001 richtte ze, samen met algemeen directeur Jan Zoet, het Productiehuis Rotterdam op. Dit is "het laboratorium van de Rotterdamse Schouwburg dat focust op Rotterdam, interdisciplinariteit, internationalisering, onderzoek en ontwikkeling". Zo ontstonden coproducties met belangwekkende kunstenaars/gezelschappen als Meg Stuart, Forced Entertainment en Les Ballets C de la B. De laatste jaren lag de focus vooral op talentontwikkeling. In 2001 hield ze eveneens het internationale kunstenfestival De Internationale Keuze boven de doopvont. Dit festival werd de traditionele seizoensopener van de Rotterdamse Schouwburg.

Focus op de lokale context

Die sterke internationale belangstelling bracht Vanackere geregeld in Duitsland. Ze werkte er samen met verschillende huizen en kunstenaars én ook met het Berlijnse HAU. Toen bleek dat de huidige intendant Lilientahl besloot om zijn contract niet meer te verlengen, informeerde Vanackere zich. En 'na wat wederzijds gesnuffel en verkennende gesprekken', werd besloten dat Vanackere de eerstvolgende vijf jaren (met ingang van 1 september 2012) de intendant wordt van dit toonaangevende podiumkunstenhuis.

'In de eerste plaats zal ik Lilienthals beleid verder zetten. Ik wil zeker geen revolutie ontketenen maar eerder eigen accenten leggen.' Die accenten zullen vooral betrekking hebben op het kansen en meer (rijping)tijd geven aan lokaal, jong talent. 'Ik wil focussen op de lokale context - net zoals in Rotterdam - en ik wil jong talent een podium geven waar ze rustig kunnen groeien.' Ook in Rotterdam waakte ze erover dat jonge gezelschappen zoals Hotel Modern en Wunderbaum voldoende tijd kregen om hun taal en creaties te laten groeien en ontplooien.

En zal HAU nu meer Belgisch en Nederlands werk tonen? 'Dat internationale perspectief blijf ik uiterst belangrijk vinden. Ik ken het podiumkunstenlandschap van de Lage Landen, dus het is niet onlogisch om daaruit te putten.' Anderzijds wijst Vanackere op het belang van netwerken en sluit ze evenmin uit dat ze jong Berlijns talent aan een podium in die Lage Landen helpt. Zo wil Vanackere de positie van HAU als presentatie- en creatieplek van jong en gevestigd (inter)nationaal podiumkunstentalent versterken.

Els Van Steenberghe

Onze partners