Els Van Steenberghe

Beestige start van Het Theaterfestival

Els Van Steenberghe Els Van Steenberghe is theaterrecensent.

Zowel The State of the Union van Jos Verbist als The State of the Youth van Louise en Ans Van den Eede braken een lans voor de kunsten. Met beestjes.

‘Kunst? Artiesten? Theater? Waar is dat voor nodig. Antwoord hem dan simpel met de tegenvraag: Stel jezelf de wereld voor zonder vogels?’ zo besluit Jos Verbist (artistiek leider van Theater Antigone en bekend als Armand De La Ruelle uit Quiz me Quick) zijn gedreven State of The Union waarmee hij gisteravond Het Theaterfestival opende in het Brusselse Kaaitheater.

Brengers van Humor en Troost

Helemaal Verbist, die zinnetjes. In zo eenvoudig mogelijke woorden bouwt hij een helder beeld op dat kritisch is en raakt. Zo maakt hij ook theater. Maar gisteren bouwde hij vooral een redenering op. Mét humor. ‘De toon van de State of the Union is vrijwel altijd optimistisch en motiverend. Altijd optimistisch en motiverend: how zeg, als opdracht kan dat tellen.’ Hij had het niet zozeer over het (of zijn) theater. Maar over de verdediging van dat theater jegens de buitenwereld en de beleidsmakers. Jammer eigenlijk dat kunstenaars op hun openingsfeestje van het jaar niet zozeer feesten (waarin ze goéd zijn, die kunstenaars!) maar zich gedwongen zien zich te verliezen in de verdediging van hun kunst tegenover de buitenwereld. Verbist beseft dat zelf ook en vroeg zich terecht af of de kunstenaar zich wel verdedigt met de juiste argumenten. Waarom schermen met economische argumenten als je veel sterkere artistieke argumenten hebt? Of, zoals Verbist het zei: ‘Durven wij onszelf nog te verdedigen met de inhoud waar we voor staan? (…) Dat we brengers zijn van Humor en Troost.’

Loei luid!

Dat bevestigde ook de ijzersterke ‘The State of the Youth’ van Louise en Ans Van den Eede. Dochters van Peter Van den Eede (artistiek leider van het Antwerpse collectief De Koe) en op zichzelf het collectief ‘Hof van Eede’. Zij deden het evengoed met beestjes. Koeien in hun geval. Hun speech was helemaal ‘Hof van Eede’: kritisch, amusant, energiek, dramaturgisch doortimmerd en prettig tongue in cheek. In een intelligent opgebouwde beweging staken ze de draak met zichzelf als ‘de dochters van’ maar evenzeer met het feit dat jonge kunstenaars te verwend of onbeholpen zouden zijn. ‘Wij zijn een generatie van jonge makers die niet op werk zit te wachten maar zelf werk wil creëren.’ Prompt riepen ze hun collega-beloften op om luid te ‘loeien’. ‘Zodat er niet meer om ons heen gekeken kan worden. Niet alleen hebben wij de wereld nodig, ook de wereld heeft ons nodig.’ Iets wat tegelijkertijd ook in Antwerpen werd geponeerd tijdens het Villanovafestival – Villanella’s theaterfestival van en voor prille makers, zeg maar – waar ook al een ‘State of the Youth’ werd uitgesproken door Charlien Adriaenssens.

Na het bevlogen speechen, deden de theatermakers waar ze pas écht in uitblinken: spelen met en voor het publiek. In Brussel trokken Kristien De Proosts Toestand, TG Stans Nora en Josse De Pauws onvolprezen An old Monk het festival zwierig op gang en illustreerden meteen waarom theater even broodnodig is als koeien in de wei en vogels in de lucht. Om de humor, de schoonheid en de troost die ze in zich dragen. Zo werd het toch nog een feestje.

Els Van Steenberghe

Info: Het Theaterfestival vindt plaats in Brussel tot 7 september 2013. www.theaterfestival.be

Beide speeches kan je hier nalezen: http://issuu.com/hettheaterfestival/docs/states_of_the_youth___state_of_the_/1

Smaakmaker:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content