Agnes Quackels leidt Kortrijks kunstencentrum BUDA

© Jules Kauffman

Quackels volgt Barbara Raes op die de artistieke directeur van Kunstencentrum Vooruit wordt.

Gisteren stelde de raad van bestuur van kunstencentrum BUDA Agnes Quackels aan als nieuw artistiek leider. Zij neemt vanaf 1 juli de plaats in van Barbara Raes, die eind september naar Gent terugkeert om er tegen 2013 Vooruit artistiek te leiden.

Oprichter van Magarita Production

Agnes Quackels (1975, Brussel) startte haar carrière als zakelijk medewerker bij Cie Michèle Anne De Mey. Ze deed ook productie en spreiding voor Thierry De Mey. In 2003 richtte ze met Valérie Wolters het Brusselse kunstenbureau Margarita Production op. Dit ‘alternatief managementbureau’ maakte er een punt van om jonge, individuele en vooral sterke kunstenaars intensief te begeleiden ‘van dossiervorming of het zoeken van coproducenten tot de verkoop van de producties via een stevig netwerk in binnen- en buitenland.’ Margarita hielp onder meer Kris Verdonck, Benjamin Verdonck en Marijs Boulogne op weg. Momenteel behoren onder andere Bernard Van Eeghem, Hans Bryssinck en Manah Depauw tot de ‘Margarita-paradepaardjes’.

Geen verrassing

Dat Quackels naar BUDA verkast is niet erg verrassend. Behoorlijk wat ‘Margarita-artiesten’ kregen regelmatig een werkplek in kunstencentrum BUDA. Dit zijn onder andere Kris Verdonck, Diederik Peeters, Lisbeth Gruwez, Alix Eynaudi en Manah Depauw die onlangs – na een residentie in BUDA – nog in première ging tijdens het Kunstenfestival met Eden Central.

(Internationale) dialoog primeert

Agnes Quackels neemt graag de artistieke leiding van Barbara Raes over:

BUDA heeft momenteel een zeer goeie naam bij de binnen- en buitenlandse artiesten die al in Kortrijk werkten. De kwaliteit van de inhoudelijke begeleiding en technische ondersteuning is zeer hoog. Ik wil de sterke artistieke lijn van Barbara dan ook verder ontwikkelen en nog versterken binnen een internationaal netwerk. De ondersteuning van creatie blijft centraal staan. Voorts wil ik graag een voortdurende dialoog ontwikkelen tussen de kunstenaars, de maatschappij en het publiek. Een paar keer per jaar wil ik het artistiek onderzoek van kunstenaars opengooien naar publiek en maatschappij om zodoende te komen tot een uitwisseling van kennis en praktijk. Het lijkt mij voor een kunstencentrum namelijk essentieel dat het publiek niet enkel ingezet wordt als cultuurconsument. Vaak kunnen kunst en maatschappij veel meer van elkaar leren dan algemeen wordt aangenomen. In diezelfde lijn ligt ook de zoektocht van kunstencentrum BUDA om kunst met economie te verbinden of ‘internationaal’ met ‘lokaal’.

BUDA meldt nog dat er in totaal vijfendertig kandidaten naar deze functie dongen, waaronder ervaren programmatoren en cultuurwerkers uit Frankrijk, Spanje, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Dit bewijst dat het internationaal georiënteerde beleid van directeur Franky Devos de nodige vruchten afwerpt. Kunstencentrum BUDA zal die internationale pijler verder uitbouwen en daar ook op inzetten tijdens de nakende (en spannende) subsidieronde.

Els Van Steenberghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content