'De Wereld' van Theater Stap: twee poëtische duimen in de lucht

'De Wereld' van Theater Stap: twee poëtische duimen in de lucht

Theater Stap, u bekend als de thuisbasis van het gros van de acteurs uit Tytgat Chocolat, toont het meest donszachte, bonte kantje van onze planeet in De wereld. Dat klinkt zoet. Dat ís het. Maar het wordt nooit té zoet.

Dolores Bouckaert toont haar gehavende lijf in 'Galop'

Dolores Bouckaert toont haar gehavende lijf in 'Galop'

'Galop' is een intiem zelfportret. Je voelt dat Dolores Bouckaert dit moet vertellen. De moed die het vergt om dit te vertellen is immens. En toch, hoeveel respect Bouckaert ook afdwingt, haar solo overtuigt nog niet helemaal.

Theatermaker Wannes Gyselinck: 'We hebben een ramp nodig'

Theatermaker Wannes Gyselinck: 'We hebben een ramp nodig'

In Salon Secret komen 'vijf gelijkgestemde zielen in het geheim samen met een nogal ambitieus plan: de wereld veranderen', zo staat te lezen op de website van coproducent Kopergietery. Theatermaker Wannes Gyselinck van het gezelschap Hof van Eede is een van de bedenkers van het stuk, dat op 16 maart in première gaat in Gent.

'Don Quichot' van Het Gevolg: een stuk met een beperking

'Don Quichot' van Het Gevolg: een stuk met een beperking

Stefan Perceval - huisregisseur en artistiek leider van theaterwerkplaats Het Gevolg - daagde de negentienjarige Brent Vandecraen uit om zijn versie van Cervantes' Don Quichote de la Mancha te schrijven en te spelen. De tekst en het spel zijn te pruimen, de regie níet.

Ballet Vlaanderen gaat samenwerken met choreograaf van 'Black Swan'

Ballet Vlaanderen gaat samenwerken met choreograaf van 'Black Swan'

Opera Ballet Vlaanderen heeft volgend seizoen twee grote wereldcreaties op de affiche staan. Er komt een opera, gebaseerd op Les Bienveillantes van Jonathan Littell. Bij Ballet Vlaanderen zal Benjamin Millepied daarnaast zijn eerste avondvullende voorstelling maken.

Wouter Deprez bouwt een foefelfeestje in 'Levend en vers'

Wouter Deprez bouwt een foefelfeestje in 'Levend en vers'

Cabaretier Wouter Deprez combineert stoute grappen én zijn familieverhalen in Levend en vers. Het resultaat is een vernuftige show op de grens tussen vunzigheid en tederheid.

Han solo vloekt en flirt zich doorheen zijn 'Jubilee'

Han solo vloekt en flirt zich doorheen zijn 'Jubilee'

Han Coucke viert het tienjarig bestaan van zijn alter ego Han Solo en doet dat met Jubilee, een show waarin hij nieuwe grappen en de beste grappen van de afgelopen tien jaar tot vervaarlijk grappige stand-upcomedy monteert.

Jan Martens mept het publiek tegen de zoldering met 'Rule of Three'

Jan Martens mept het publiek tegen de zoldering met 'Rule of Three'

Wie zich graag eens in een undergroudclub waagt waar mensen naar de ultieme roes hengelen, kan dezelfde ervaring, maar dan mooier én minder uitputtend, beleven tijdens Jan Martens' nieuwste voorstelling 'Rule of Three'.

Jan Jaap Van der Wal is een voorbeeld van integratie in 'Schoon'

Jan Jaap Van der Wal is een voorbeeld van integratie in 'Schoon'

Jan Jaap Van der Wal heeft zijn tweede show over Vlaanderen gemaakt, Schoon. Het is een voorstelling geworden met veel liefde voor onze contreien, af en toe een raar dialect en een ongemakkelijk staartje.

Jeugdvoorstelling 'Remember the Dragons'  helpt de liegebeesten aan de macht

Jeugdvoorstelling 'Remember the Dragons' helpt de liegebeesten aan de macht

In 'Remember the Dragons' van Berlin en Kopergietery is de rolverdeling duidelijk: de volwassenen worden gedropt in een wachtzaaltje, terwijl de kinderen op ruimtereis gaan en in één moeite door nadenken over graancirkels, pijnloos leven en transgenders.

Christoph Waltz fopt het publiek in de komische opera 'Falstaff'

Christoph Waltz fopt het publiek in de komische opera 'Falstaff'

Voor Opera Vlaanderen regisseert Hollywoodacteur Christoph Waltz Giuseppe Verdi's komische opera 'Falstaff'. Hij doet dat met zoveel fijngevoeligheid, schalkse humor én respect voor de muziek dat dit resulteert in een bijzonder toegankelijke, onderhoudende opera.

'We zaaien burn-outs in kinderlijfjes'

'We zaaien burn-outs in kinderlijfjes'

Regisseur en auteur Hanneke Paauwe verwerkt haar fascinatie voor pompoenen en grofgebekte vrouwen én haar bezorgheid om gestreste kinderen in de feeëntragikomedie Dat begint hier al goed.

Moeten we met twee theatermakers de overheid aanklagen? Of hebt u een beter plan?

Moeten we met twee theatermakers de overheid aanklagen? Of hebt u een beter plan?

Anoek Nuyens en Rebekka de Wit reizen momenteel met Tenzij je een beter plan hebt door Vlaanderen en Nederland. In dat stuk leggen ze aan het publiek uit waarom het tijd is om de overheid voor de rechter te slepen wegens het niet nemen van verantwoordelijkheid inzake de klimaatproblematiek.

De theaterversie van Oorlog en Terpentijn is een prachtige leugen

De theaterversie van Oorlog en Terpentijn is een prachtige leugen

Regisseur Jan Lauwers bewerkte Stefan Hertmans' succesroman Oorlog en Terpentijn tot een georkerstreerde stoet van intieme, ontroerende, choquerende en grappige taferelen die het geloof in de schoonheid (ondanks alle ellende) vieren.

Het geheim van een goede relatie volgens Johan Terryn? Frans spreken

Het geheim van een goede relatie volgens Johan Terryn? Frans spreken

Johan Terryn stampte een carrière als lifecoach uit de grond, maar blijft een begenadigd acteur. Dat bewijst hij in zijn zelfgeschreven solo 'De ingehuurde man', een mix van een liefdesverhaal en een boerderijkroniek.

Nieuwe theaterzaal in Hasselt

Nieuwe theaterzaal in Hasselt

Het vanuit Leuven opererende muziektheatergezelschap Het nieuwstedelijk opent samen met Stad Hasselt en de Hogeschool UC Leuven-Limburg een nieuwe theaterzaal in het hart van Hasselt.

In HelloGoodbye gaat Compagnie de KOE voor onbegrijpelijke chaos

In HelloGoodbye gaat Compagnie de KOE voor onbegrijpelijke chaos

De Koe - het gezelschap rond Peter Van den Eede, Willem de Wolf en Natali Broods - wil het hebben over goede en slechte communicatie. Dat lukt hen, maar het levert ongemakkelijk, bevreemdend theater op.

Camus van Lazarus/Arsenaal: niets meer dan ruis met flitsen virtuositeit

Camus van Lazarus/Arsenaal: niets meer dan ruis met flitsen virtuositeit

Günther Lesage, Pieter Genard, Koen De Graeve, Ryszard Turbiasz en Joris Van den Brande, samen Lazarus, zijn tekstvreters met het begeerlijke talent om potige teksten tot vlammend toneel te vertimmeren. Helaas kregen ze de woorden van Albert Camus niet aan het flakkeren...

Tg STAN laat de slappe lach regeren in Poquelin II

Tg STAN laat de slappe lach regeren in Poquelin II

De planken, de kostuums, de toneelgordijnen, de tekst, de zeden... Alles staat op losse schroeven in Poquelin II waarin tg STAN twee stukken van Jean-Baptiste Poquelin (beter bekend als Molière) met een aan carnavalswaanzin grenzende gretigheid in de mix gooit. En of dat vuurwerk oplevert!

Rosas toont vele tinten bezieling in nieuwe voorstelling Zeitigung

Rosas toont vele tinten bezieling in nieuwe voorstelling Zeitigung

Bijna tien jaar na Zeitung (2008) creëert choreograaf Anne Teresa De Keersmaeker Zeitigung, met sterpianist Alain Franco, een jonge co-choreograaf én acht dansers die elkaar plagen in de meest fascinerende bochten.

Koning Natte Dweil imponeert in King Lear van HETPALEIS

Koning Natte Dweil imponeert in King Lear van HETPALEIS

Simon De Vos maakte in 2013 een wervelende Romeo en Julia die horden jongeren (en volwassenen) terug smoorverliefd maakte op Shakespeare. Zijn enscenering van King Lear bulkt van de machtige scènebeelden, maar kreunt onder de politieke boodschap.

Johan De Boose: 'Mocht België de wereld regeren, zou niets nog werken'

Johan De Boose: 'Mocht België de wereld regeren, zou niets nog werken'

Afgelopen weekend kreeg de dans- en theatervoorstelling Belgian rules/Belgium rules van Jan Fabre haar Belgische première in het Brugse Concertgebouw. Een gesprek met Johan De Boose, die de tekst van het stuk schreef: 'Het is nodig dat we weer geloven in een positief verhaal.'

'Being' verplicht u om het dier in uzelf te erkennen

'Being' verplicht u om het dier in uzelf te erkennen

Choreograaf Bára Sigfúsdóttir zocht, samen met de twee Iraanse dansers Masoumeh Jalalieh en Seyed Alireza Mirmohammadi, naar de bewegingen die elke mens uitvoert wanneer hij of zij een medemens benadert. Het resultaat is het ingetogen, maar intrigerende Being.

'Pas op, je morst!': moeders modderen hilarisch aan in 'Modders'

'Pas op, je morst!': moeders modderen hilarisch aan in 'Modders'

Van zodra een vrouw moeder wordt.... (vul zelf maar de clichégedachte in die nu als een speer door uw hoofd flitst). Met al die clichégedachten brouwden de meer dan prettig gestoorde dames van Compagnie Barbarie een bij momenten onwaarschijnlijk geestig moederportret.

KVS-toneelstuk 'Onbezongen' toont de tragicus in elke politicus

KVS-toneelstuk 'Onbezongen' toont de tragicus in elke politicus

Speechschrijver bij de Europese Commissie Vincent Stuer en acteur Valentijn Dhaenens leveren een dijk van een theatermonoloog af over het machtsgeile, zelfingenomen carrièrebeest dat de (top)politicus is. Het resultaat is een puike solo, maar ook een ongevaarlijke.

Nachtasiel van Theater Antigone: zij die beter geen kinderen krijgen, groeten u

Nachtasiel van Theater Antigone: zij die beter geen kinderen krijgen, groeten u

Op straat slapen, helpen in de nachtopvang en daklozen interviewen: de veertien acteurs van regisseur Raven Ruëll en dramaturg Tom Dupont deden het allemaal om van Nachtasiel een levensecht stuk over leven in armoede gemaakt. Missie (te) pijnlijk geslaagd.

Hoe een oplegger vol piepschuim het einde van de wereld aankondigt...

Hoe een oplegger vol piepschuim het einde van de wereld aankondigt...

Theatermaker en beeldend kunstenaar Kris Verdonck kiepert een oplegger vol grijze piepschuimbolletjes over vier acteurs en een pianist. Tot de vijf verdwijnen onder het piepschuim vertellen ze elkaar absurde verhalen en mopjes.

Bach wil uit zijn graf. Nu! Om te kijken naar zijn muziek...

Bach wil uit zijn graf. Nu! Om te kijken naar zijn muziek...

Anne Teresa De Keersmaeker laat je in Mitten wir im der Leben sind / Bach6Cellosuites twee uur lang ademloos kijken en luisteren naar de vermaarde cellosuites van Johannes Sebastian Bach.

'Het theater is niet dood, ook niet in het cultureel centrum'

'Het theater is niet dood, ook niet in het cultureel centrum'

Sven Gatz (Open VLD) - Minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) reageert op het opiniestuk van theatermaker Stijn Devillé, waarin die zijn zorgen uit over de toekomst van het kunstenveld. 'Ik ben niet alleen minister van en voor de kunstenaars, maar ook minister van het publiek.'

'Uw cultureel centrum is een supermarkt aan het worden'

'Uw cultureel centrum is een supermarkt aan het worden'

Stijn Devillé - De vermarkting van de cultuursector zet zich ongenadig voort, schrijft Stijn Devillé, artistiek leider van Het nieuwstedelijk. 'Vlaanderen is onderhand kunst aan het subsidiëren die niet meer tot bij het publiek geraakt.'

Stijn Devillé bekroond met KANTL-prijs voor podiumteksten

Stijn Devillé bekroond met KANTL-prijs voor podiumteksten

De Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (KANTL) heeft de trilogie Hebzucht, Angst en Hoop van auteur en regisseur Stijn Devillé bekroond met haar prijs voor podiumteksten. De prijs heeft een waarde van 5.000 euro.

Laat je manipuleren door de voorstelling  'De Fuut'

Laat je manipuleren door de voorstelling 'De Fuut'

In 'De Fuut' maken we kennis met Bas, een jonge man die vol heimwee terugblikt op zijn tijd als leider bij de Zeescouts. Vooral aan Emma en Leda, twee van zijn leden, denkt hij nog vaak terug. 'Ik zou ze nooit pijn doen,' start hij zijn verhaal.

Toneelhuis opent nieuwe werkplek 'V36'

Toneelhuis opent nieuwe werkplek 'V36'

Op die plek gaan de vier jonge theatermakers aan het werk die door Toneelhuis uitgenodigd en gestimuleerd worden om de grote zaal te verkennen. En dit onder de noemer 'P.U.L.S.'.

Monoloog Waterwaswasser wast als water over de toeschouwer heen

Monoloog Waterwaswasser wast als water over de toeschouwer heen

Dounia Mahammed zoekt en verwondert zich in haar tweede solo. Zoals water meanderen haar taal en haar spel. Met woordmopjes en poëtische vondsten neemt ze de toeschouwer mee in kinderlijke verbazing en bedenkingen.

'Pygmalion' pakt in met boeiende dramaturgie en snedig ritme

'Pygmalion' pakt in met boeiende dramaturgie en snedig ritme

Wie een opvoering van een Griekse mythe verwacht komt bedrogen uit, maar blijft vast evengoed geboeid kijken naar 'Pygmalion'. Compagnie Frieda zet de scheppende mens op de planken, met een schaterlachend publiek als gevolg.