Zes tips voor Glimps Festival in Gent

11/12/14 om 10:33 - Bijgewerkt om 18:51

Turkse jazz? Slovaakse synthpop? Een tapdansende Poolse dj? Daarvoor moet je naar Glimps, een driedaags showcasefestival in de Gentse binnenstad waar nieuw talent spotten de imperatief is. Het aanbod: 78 bands (waarvan 27 Belgische), gespreid over drie avonden en negen podia.

Zes tips voor Glimps Festival in Gent

Eaux © gf

Laat u echter niet van de wijs brengen door de veelheid aan optredens. Wie het slim aanpakt, destilleert uit het programma immers zijn eigen festival en houdt er ook nog enige gezonde lichaamsbeweging aan over. Want pendelen tussen de verschillende clubs en zaaltjes is, voor wie interessante muzikale ontdekkingen wil doen, nu eenmaal onvermijdelijk. Wij helpen u alvast op weg met enkele handige tips.

A/T/O/S (Handelsbeurs, donderdag 21u30-22u10)

Het Antwerpse dubstepduo A/T/O/S (de afkorting staat voor A Taste of Struggle) heeft het afgelopen voorjaar zijn start niet gemist. Zangeres Amos en producer Truenoys mochten hun titelloze langspeeldebuut namelijk uitbrengen op het Deep Medi-label van Mala en werden meteen op superlatieven getrakteerd door gerenommeerde Britse dj's als Gilles Peterson en Mary Anne Hobbs. T

racks van A/T/O/S zijn weliswaar al onder handen genomen door remixers als Skream en Commodo, maar eigenlijk is dubstep een te beperkte term om hun muziek te omschrijven. Het is namelijk een eclectische mix van triphop (denk Tricky, denk Massive Attack), retrosoul à la Lauryn Hill en r&b met stotterende elektrobeats. Sensueel, minimalistisch en af en toe jazzy: A/T/O/S zal niet veel moeite moeten doen om het Glimps-publiek voluit aan het meedeinen te krijgen.

Eaux (Handelsbeurs, donderdag 22u40-23u20)

Het Zuid-Londense Eaux grossiert in duistere, trippy elektronica met een glaciaal randje. En hoewel het trio zich uitgebreid van samplers, drummachines en synthetisch vervormde gitaren bedient, wordt alles principieel live gespeeld en opgenomen, omdat het, zo vernemen we tussen de druppels door, "op het podium best een beetje spannend mag blijven".

Eaux schuwt het experiment niet, heeft lak aan stilistische grenswachters en schuift Krautrockbands, type Kraftwerk en Can, als inspiratiebronnen naar voren. Dat leidt tot rusteloze, claustrofobisch aandoende muziek, waarin naar hartenlust wordt geëxperimenteerd. Zangeres Sian Ahem ziet haar stem vooral als een instrument in het geheel: haar teksten zijn niet echt vertellend maar steunen vaak op improvisatie. Haar muzikale gezellen hoeven, qua lef, echter voor haar niet onder te doen. Want bij Eaux vertrouwt iedereen op zijn instincten.

Get Your Gun (Charlatan Zaal, vrijdag 20u40-21u20)

U dacht dat vikings geen blues konden speelen? Think again. Want het Deense powertrio Get Your Gun, dat eerder dit jaar debuteerde met de puike cd 'The Worrying Kind', laat zich in één adem noemen met Australische beeldenstormers als Crime + The City Solution en Nick Cave & The Bad Seeds of Amerikaanse duivelbezweerders als 16 Horsepower en The Gun Club.

Mogen we deze wapenlobbyisten dan maar afdoen als een stelletje epigonen? Dat nu ook weer niet. Get Your Gun speelt even intense als beklemmende litanieën: dreigend, bloeddorstig en zwart als een raaf. De platenboer weet niet goed of hij het werk van deze Jutlanders nu in het vakje garagerock, punkblues of psychedelia dient onder te brengen, want de heren spelen het allemaal tegelijk en nemen er nog ruimschoots de tijd voor ook. Als hel, verdoemenis en een beetje storm u niet afschrikken, geef dit gezelschap dan een kans en help Get Your Gun de trekker over te halen.

Bring the Mourning On (Lakenmetershuis, zaterdag 20u50-21u30)

Ergens tussen minimalistische slowcore, folk en alt.country dobbert Bring the Mourning On. Nomen est omen bij dit kwartet uit Malmø, want zijn muziek zal u niet meteen tot een vrolijke rondedans aanzetten. Op platen als 'Going, Going Gone', 'Ukiah' en het eerder dit jaar verschenen 'Northern Ghost' komen de Zweden uit de kast als geestesgenoten van Centro-Matic, Jason Molina en Saint Thomas.

Wie niet houdt van breekbare, droefgeestige herfstmuziek kan zich dus maar beter onthouden. De liefhebbers zullen echter dra merken dat het echtpaar Henning Peterson (zang/gitaar) en Erika Axelsson (zang/Toetsen) memorable songs schrijft, voorzien van fraaie harmonieën en warme instrumentaties waarin je al eens een banjo, accordeon of mandoline aantreft. Dat wordt volop zwelgen in melancholie dus, maar hey, fuiven kun je altijd later nog.

These Ghosts (Trefpunt, zaterdag 22u20-23u00)

Minimalistisch, etherisch, meditatief, hypnotisch: allemaal adjectieven die haast automatisch komen opborrelen wanneer je het over de sound van These Ghosts wil hebben. Het indietrio uit het Britse Norfolk zweert bij traag en hypnotisch en brengt zowel dromerige gitaren als repetitieve elektronica in stelling. Mensen die daarvoor betaald worden, vergelijken hen afwisselend met de vroege Radiohead, het Berlijnse Modeselector en het introspectiefste van Animal Collective, maar dan gaan ze wél voorbij aan het feit dat These Ghosts over een eigen identiteit beschikken. Dat laatste leverde de heren al schouderklopjes op van Matthew Herbert, die hen onderdak bood in zijn Accidental-stal.

De Geesten brachten sinds 2010 al twee langspelers ('You Are Not Lost, You Are Here', het pas verschenen 'Still the Waves') en één ep ('Coat of Feathers') uit. Op Glimps kunt u nu ontdekken wat ze op het podium waard zijn.

JoyCut (Trefpunt, zaterdag 23u30-00u10)

Dit uit de kluiten gewassen trio uit het Italiaanse Bologna slaat al sinds 2001 een brug tussen elektronica en rock en doet dat op dezelfde bevlogen manier als, pakweg, 65daysofstatic. Zoals blijkt uit hun jongste cd 'PiecesOfUsWere LeftOnTheGround', maken de heren van JoyCut muziek omdat ze nu eenmaal niet anders kunnen. Dat leidt tot overrompelende concerten die in het teken staan van het contrast tussen mens en machine, dromerig en visionair, akoestisch en elektronisch.

Centraal in het klankbeeld staan drums, percussie en synthetisch opgewekte noise. Dat levert een sound op die de groep al naar het Amerikaanse South by South West festival in Texas bracht. Maar het werk van JoyCut heeft ook een bespiegelende component: de leden zijn groene jongens die begaan zijn met hun ecologische voetafdruk. Hun studio functioneert dus uitsluitend op zonneënergie en hun platen worden geproduceerd uit gerecycleerde materialen. Niet schrikken dus als u Wouter Van Besien tijdens hun optreden op de eerste rij ziet staan.

Glimps vindt plaats van donderdag 11 tot en met zaterdag 13 december in diverse zalen in Gent. Meer info op http://glimpsgent.be/nl

Lees meer over:

Onze partners