YouTube lanceert testversie van eigen streamingdienst

13/11/14 om 13:57 - Bijgewerkt om 13:57

YouTube gaat de concurrentie aan met Spotify. Het lanceert een eigen streamingdienst met de naam 'YouTube Music Key'. Het gaat momenteel nog wel maar om een 'invite only'-bèta-versie.

YouTube lanceert testversie van eigen streamingdienst

© nvt

Het muziek- en filmplatform YouTube ziet een deel van zijn bezoekers naar Spotify trekken. Daar kunnen ze gratis (of tegen betaling zonder reclame) naar zo goed als alle muziek luisteren. Nu lanceert YouTube een tegenoffensief. Met YouTube Music Key zet het een eigen streamingdienst op poten die het marktaandeel van het Amerikaanse bedrijf weer opnieuw de hoogte moet laten ingaan. Over de Europese prijzen is nog niets bekend, maar in Amerika zouden gebruikers 9,99 dollar per maand moeten betalen. In ruil daarvoor kunnen ongelimiteerd muziek beluisteren, filmpjes bekijken en ondertussen ook nog andere zaken op hun gsm doen. Iets wat voordien niet mogelijk was. Leden van Google Play krijgen ook toegang tot YouTube Music Key.

Momenteel gaat het nog om een testversie die enkel op uitnodiging verkrijgbaar is. De lancering van de dienst heeft ook wat voeten in de aarde gehad. YouTube had snel een akkoord met de grootste platenlabels, maar een aantal kleinere -waaronder die van Adele en The Arctic Monkeys- lagen wat dwars. Nu ook die problemen van de baan zijn, heeft Spotify er een geduchte concurrent bij. (WH)

Lees meer over:

Onze partners