We downloaden meer singles, maar minder hits van eigen bodem

07/12/12 om 15:55 - Bijgewerkt om 15:55

Bron: Knack Focus

De laatste zes jaar kopen de Belgen opnieuw meer singles, maar het aandeel van individuele nummers van Belgische artiesten is sterk gedaald.

We downloaden meer singles, maar minder hits van eigen bodem

© Thinkstock

De laatste 6 jaar zijn de Belgen opnieuw meer singles gaan kopen. De verkoop van individuele liedjes is gestegen van 3,1 miljoen in 2005 naar 9,4 miljoen stuks in 2011. Dat komt door het succes van de onlinemuziekwinkels.

Daartegenover staat dat sinds 2005 het aantal hits van lokale, Belgische of Vlaamse artiesten sterk is gedaald. In 2005 was bijna de helft van de verkochte singles in Vlaanderen van eigen bodem. In 2011 is nog slechts een kwart van de Ultratop 200 van lokale makelij. Dat blijkt uit de muziekmonitor van de Belgian Entertainment Association (BEA).

Aan de vooravond van de uitreiking van de MIA's (de Vlaamse Music Industry Awards) publiceert BEA Music cijfers uit haar jaarlijkse muziekmonitor, een barometer voor het commerciële succes van lokale artiesten. Dat we opnieuw meer singles kopen, komt door de onlinemuziekwinkels waar we de hits kunnen downloaden. In 2011 zijn downloads goed voor bijna 100% van de singlemarkt.

Sinds 2005 is anderzijds het aantal hitsingles van "lokale artiesten" in Vlaanderen sterk gedaald. In de top-10 van bestverkochte singles 2011 is de in Australië levende Gotye de enige "Belg".

Met de Nederlandstalige hits is het nog slechter gesteld: terwijl in 2005 nog meer dan 20% van de 200 bestverkochte singles Nederlandstalig was, smelt dat aandeel in 2011 naar minder dan 2%. De laatste Nederlandstalige nummer 1-hit van eigen bodem is "Kvraag het aan" van de Fixkes en dateert van... 2007.

"In Vlaanderen zijn meer dan 250 muziekondernemingen actief", zegt Olivier Maeterlinck, directeur van BEA Music. "De lokale muzieklabels moeten kunnen blijven investeren in onze artiesten. De overheid kan dit ondersteunen door net als voor de Vlaamse audiovisuele sector middelen ter beschikking te stellen voor nieuwe muziekproducties en de promotie ervan in binnen- en buitenland." (Belga)

Onze partners