Waarom u Kanye West nooit op zijn woord mag geloven

01/04/16 om 11:01 - Bijgewerkt om 11:21

Zeg nooit nooit. Of in het geval van Kanye: zeg nooit 'nooit, nooit, nooit'.

Waarom u Kanye West nooit op zijn woord mag geloven

© Getty Images

Nooit, nooit, nooit zou hij zijn nieuwe album The Life of Pablo beschikbaar stellen voor Apple-diensten (of andere streaming-sites die niet Tidal heten). Nooit zou de plaat überhaupt te koop aangeboden worden. Of dat beweerde Kanye West, mede-eigenaar van Tidal, medio februari toch nog.

Die exclusieve aanpak via Tidal leek te werken. Tenminste, als we de cijfers mogen geloven die The New York Times van Jay-Z's manschappen kreeg. Die wijzen uit dat de Pablo-songs tussen woensdag 17 februari en afgelopen maandag 28 maart wereldwijd 400 miljoen keer via Tidal gestreamd werden, waarvan 250 miljoen keer in de eerste tien dagen. Ter vergelijking: Justin Biebers laatste album Purpose klokte na tien dagen af op 224 miljoen streams via Spotify - al is die plaat natuurlijk ook beschikbaar via iTunes, YouTube en andere (online)winkels. Rihanna en The Weeknd hadden zes weken nodig om met Anti en Beauty Behind the Madness aan respectievelijk 309 miljoen en 311 miljoen streams te komen.

En toch gaat de immer consistent inconsistente meneer West nu vreemd. Nadat eerder deze week de songs Famous en I Love Kanye het exclusieve Tidal-nest al verlieten, is The Life of Pablo vanaf heden ook in zijn volle glorie te streamen via Spotify, Google Play en... Apple Music. Én de plaat is digitaal te koop voor 20 dollar, via kanyewest.com. Nooit, nooit, nooit mag je Kanye op zijn woord geloven.

Op bovenstaande sites zal je de plaat trouwens in een geüpdatete, geremixte en geremasterde vorm aantreffen - of die beter is dan de niet al te fraaie oorspronkelijke versie, moet u zelf maar uitmaken -, want The Life of Pablo is volgens Yeezus zelve 'a living breathing changing creative expression'. Maar kijk, deze keer werd de titel tenminste behouden.

Onze partners