Vette Hollywoodhits van Giorgio Moroder

04/10/11 om 19:09 - Bijgewerkt om 19:09

Bron: Knack Focus

In de wereld van de elektronische muziek hebben weinig namen zoveel weerklank als die van Giorgio Moroder. Veel van de hits die hij produceerde en/of schreef met en voor de groten der aarde begonnen hun leven op het witte doek. Tien klassiekers.

Vette Hollywoodhits van Giorgio Moroder

In de wereld van de elektronische muziek hebben weinig namen zoveel weerklank als die van Giorgio Moroder. In de jaren zeventig loodste de Italiaan de synthesizer de popcultuur binnen, en transformeerde zo voor eeuwig het aanschijn van de dansvloer en de muziek in het algemeen.

Veel van de hits die Giorgio Moroder produceerde en/of schreef met en voor de groten der aarde begonnen hun leven op het witte doek.

Hollywoodsterren op de dansvloer in tien klassiekers.

Giorgio Moroder - The Chase (1978)
De discomaestro laat voor Midnight Express zijn kenmerkende arpeggio-akkoorden de vrije loop over een strakke discobeat en scoort er in één vlotte beweging zijn eerste Oscar én een vette clubhit mee.

Donna Summer - On The Radio (1979)
Op de soundtrack van Foxes, een tienerdrama met een jonge Jodie Foster, steken Giorgio en zijn muze Donna Summer opnieuw de koppen bijeen voor deze soulvolle popsong met Broadway-allures.


Janis Ian - Fly Too High (1979)
Foxes mocht dan wel geen hoogvlieger zijn, met Fly Too High van ex-folkie Janis Ian stond er wel nóg een popklassieker op de klankband. Een van Moroders minst bekende maar knapste producties.


Blondie - Call Me (1980)
Nadat Stevie Nicks afzegde voor de themasong van de Richard Gere-klassieker American Gigolo viel Call Me in de schoot van Blondie. Die hadden met Heart Of Glass namelijk al bewezen niet vies te zijn van een streep discopop.


David Bowie - Cat People (Putting Out The Fire) (1982)
De Thin White Duke meets de keizer van de disco op de set van Paul Schrader z'n erotische beestenthriller Cat People. Quentin Tarantino recycleerde de song bijna integraal in zijn naziprent Inglorious Basterds.


Irene Cara - Flashdance... What A Feeling (1983)
Vier jaar na Foxes vinden regisseur Adrian Lyne en Moroder elkaar opnieuw voor de themasong van het succesvolle beenwarmervehikel Flashdance. Goed voor een Oscar, Grammy en Golden Globe!


Debbie Harry - Rush Rush (1983)
Deze tweede collaboratie met de Blondie-zangeres figureert op de soundtrack van Brian De Palma's legendarische gangsterepos Scarface én op de FM-band van de videogame Grand Theft Auto III.


Freddie Mercury - Love Kills (1984)
Voor zijn muzikaal gepimpte versie van Fritz Lang's sf-epos Metropolis schakelde Moroder onder meer Adam Ant, Bonnie Tyler en zijne majesteit Mercury in. Twee jaar geleden nog gecoverd door Little Boots.


Phil Oakey - Together In Electric Dreams (1985)
De op artificiële intelligentie gebaseerde plot van de B-prent Electric Dreams was van een bedroevend niveau, de titelsong met The Human League-zanger Phil Oakey in de hoofdrol kon er wel mee door.


Berlin - Take My Breath Away (1986)
Vlammende straaljagers! Tom Cruise! Homo-erotische dubbele bodems! Top Gun schreef geschiedenis, niet in het minst dankzij deze bombastische powerballad. Oscar nummer drie voor Moroder.


Onze partners