Touché Amoré @ Pukkelpop: Touché Ennuyé

© Jef Boes

Voor een halflege en afstandelijke The Shelter verveelde het Amerikaanse posthardcore/screamo-kwintet Touché Amoré enorm snel. Honestly, I fell asleep.

PLUS: In tegenstelling tot bands als Big Ups, dat voordien speelde, gaat de posthardcore van Touché Amoré compleet de andere richting uit. Emotionele, al dan niet ‘poëtische’ teksten worden zo ‘eerlijk’ mogelijk gekrijst. Dat onder begeleiding van hangende gitaarlijnen en soms opgejaagde, dan weer traag dreunende drums. De band wordt daarom ook – naast bands als Defeater en La Dispute – tot de screamo revival gerekend. De enige plus aan hun set op Pukkelpop was de gebroken passie die zanger Jeremy Bolm in zijn stem wist te leggen. Een klein deel van het publiek kende de lyrics en schreeuwde die uitbundig mee. De band coverde ook ‘Hurt’ van Nine Inch Nails (en Johnny Cash) en ‘Honest Sleep’ suggereerde dat de band eigenlijk heel wat meer in haar mars heeft.

MIN:Pukkelpop en het grote The Shelter-podium zijn gewoon geen plaats voor een band die het moet hebben van passie en een zekere intimiteit. Ze waren slechts een schim van de geflipte Touché Amoré, wier zanger op Vlamrock – een hardcore- en metalfestivalletje in As – nog ondersteboven aan de nok van de tent ging hangen, zijn micro weggooide en toch zijn kreten door het volledige publiek kon laten galmen. Sinds de release van hun laatste plaat ‘Is Survived By’ (2013) gebruiken ze ook – geheel in Deafheaven-stijl – eerder atmosferische geluiden om sommige songs aan elkaar te rijgen. Dat kwam nu neer op wat noise of een emotionele piano met een gitaartoontje of drie. Waarschijnlijk lag het vooral aan het hele festivalgebeuren, maar Touché Amoré was eentonig en saai. Op plaat zijn ze dat een pak minder.

HOOGTEPUNT:Bij ‘Honest Sleep’ dook zanger Jeremy Bolm het publiek in en liet de kenners meezingen. Een mooi momentje, dat u eventueel warm zou kunnen maken hen eens in een klein zaaltje te gaan checken.

AFTERMOVIEGEHALTE:0/5

Sebastian Roth