The Show Must Go On

Goed volk, vorige week op de vernissage van de eerste officiële Queententoonstelling. Naast Dave Grohl en Taylor Hawkins van Foo Fighters herkenden we ondermeer Mika en Nick Mason, de drummer van Pink Floyd. Zij zagen wat wij zagen: een gepast eerbetoon aan een groep die veertig jaar na haar eerste concert nog niets aan kracht heeft ingeboet.

Stormtroopers in Stilletos, een verwijzing naar een song uit het album Sheer Heart Attack (1974), schetst de beginjaren van Queen. De chronologisch opgebouwde expositie toont aan de hand van ongepubliceerde foto’s, concertposters, nooit uitgegeven livemateriaal en reconstructies van studiodecors een van ambitie blakende band die langzaam maar zeker de wereld verovert.


Een deel van het geëxposeerde werk komt uit de persoonlijke collectie van gitarist Brian May, en is nooit eerder publiek vertoond. De originele outfits van Freddie Mercury zijn uiteraard wel instant herkenbaar, zoals de balletschoenen waar hij tot eind jaren 70 steevast mee optrad.


Queen begrijpt van in het begin dat niet alleen de muziek, maar ook het imago essentieel is om het tot een wereldgroep te schoppen. Mick Rock, tot 1975 hun vaste huisfotograaf, tekent mee voor de beeldvorming van de groep. Voor de hoesfoto van tweede album Queen II inspireert Freddie Mercury zich op een foto van Marlene Dietrich. Die foto is ook het openingsbeeld van de clip van Bohemian Rhapsody.


In 1976 brengt de groep het album A Day At The Races uit, een waardige opvolger voor miljoenenverkoper A Night At The Opera. Ter promotie van het album trekken ze samen met een bende vrienden naar de paardenrennen. Een levensgrote foto van het evenement sluit de tentoonstelling af. Brian May en drummer Roger Taylor reageerden naar eigen zeggen ronduit emotioneel op het portret: ‘We hadden deze foto nog nooit gezien, en we herkenden een pak vrienden die ondertussen gestorven zijn.’



Door Francis Weyns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content