Test-Aankoop hekelt woekerwinsten bij doorverkoop concerttickets

01/09/13 om 17:20 - Bijgewerkt om 17:20

Bron: Knack Focus

Test-Aankoop neemt in haar tijdschrift "Budget & Recht" de woekerwinsten op de korrel die professionele doorverkopers van concerttickets aanrekenen.

Test-Aankoop hekelt woekerwinsten bij doorverkoop concerttickets

© Reuters

De verbruikersorganisatie heeft daarnaast ook kritiek op de weinig transparante kosten die aangerekend worden door reguliere verkoopkanalen van tickets. In het kader van haar onderzoek bekeek Test-Aankoop 8 populaire websites voor doorverkoop en 5 gewone verkoopkanalen.

Volgens schattingen wordt 15 procent van de tickets voor concerten opgekocht door professionele doorverkopers die ze vervolgens via eigen websites verder verkopen. Uit het onderzoek blijkt dat die prijzen veel hoger liggen dan de oorspronkelijke.

Voor een kaartje voor een optreden van Robbie Williams diende gemiddeld 86 procent meer betaald, voor Fleetwood Mac 80 procent... Daarnaast worden nog eens aanzienlijke bijkomende kosten (cfr. servicekosten, verzendkosten...) aangerekend.

Onrechtmatig

Diverse doorverkopers nemen het ook niet nauw met de regels. Ze vermelden hun hoedanigheid als doorverkoper op een verdoken manier of doen zich soms zelfs voor als oorspronkelijke verkopers. Eveneens onrechtmatig is het feit dat velen zich niet aansprakelijk noemen voor niet-levering van de tickets door derden of als u met het ticket niet binnen mag.

Contact opnemen met de site in geval van problemen is zeer moeilijk. Er ligt een wetsvoorstel op tafel om de georganiseerde doorverkoop aan banden te leggen maar Test-Aankoop vraagt zich af hoe het zal gecontroleerd worden en gehanteerd ten aanzien van de vele buitenlandse bedrijven.

Buitensportige kosten

Wat de reguliere verkopers betreft heeft Test-Aankoop kritiek op de kosten die aangerekend worden. Deze worden niet altijd meteen vermeld bij de ticketprijs waardoor de consument pas na een aantal stappen vaststelt dat er nog een grote som bij komt. Test-Aankoop vraagt zich ook af wat bedoeld wordt met de "service- en administratiekosten" en waarom zelfs consumenten die een elektronisch thuis af te printen ticket kopen verzendkosten moeten betalen.

Ook onlogisch zijn de mobiliteitsbijdragen die aangerekend worden aan wie geen gebruik maken van park & rides, tram, bus... (Belga/MS)

Lees meer over:

Onze partners