TaxiWars-showcase voor Knack Focus @ AB Club: It went boom

14/05/15 om 17:03 - Bijgewerkt om 20:30

Een kransje Knack Focus-lezers was woensdag even voor valavond in de AB Club getuige van een heuse 'Taxi War Dance'. Tom Barman en Robin Verheyen speelden er met hun nieuwe jazzverbond de pannen van het dak. 'Je zou niet zeggen dat er zo veel lucht in dat manneke zit. Die blééf maar blazen.'

TaxiWars-showcase voor Knack Focus @ AB Club: It went boom

TaxiWars op Gent Jazz 2014. © Piet Goethals

Een paar uur voor hun uitverkochte concert van woensdagavond in de AB Club, draaiden de heren van TaxiWars - dat zijn naast Tom Barman en Robin Verheyen ook Nicolas Thys (bas) en Antoine Pierre (drums) - de motor al even warm. Speciaal voor de lezers van Knack Focus, nog wel. Exclusief, dus. Maar was het ook exquisiet?

Hell jazz!

Of Barman nu staat te rocken met dEUS, de dansvloer infiltreert met Magnus of - zoals in dit geval - zich onder de jazzcats mengt bij TaxiWars: er zit altijd punch, attitude en een gezonde portie nervositeit in de muziek. The tempo of a restless soul.

Al is TaxiWars minder dan dEUS of Magnus de band van Barman. Het is saxofonist Verheyen - een Kempenzoon die al enige tijd in Brooklyn woont - die alle songs componeerde, en het zijn Pierre en Thys die ze mee inkleurden. Wel allemaal onder het goedkeurend oog van de zanger, uiteraard, die even vlotjes met teksten goochelde als zijn ploegmaats met noten.

Robin Verheyen (Gent Jazz, 2014)

Robin Verheyen (Gent Jazz, 2014) © Piet Goethals

'Taxiwars, like slamming doors', stak Barman in de AB Club van wal tijdens de heftige thematrack. 'Let's get killed!', schreeuwden hij en zijn trio één lied later in koor. De twee songs waar TaxiWars de AB-showcase mee opende, zijn ook de twee eersten die de groep ooit in de studio inblikte. Ze brengen heel goed ten gehore waar dit project voor staat: hardcore jazz; kort, scherp en to the point.

Geen oeverloos gesoleer, dus. Toch mocht Verheyen halverwege het concert heel eventjes zijn eigen ding doen op sax - terwijl Barman aan de zijlijn zat te genieten, als een toeschouwer. 'Je zou niet zeggen dat er zo veel lucht in dat manneke zit. Die blééf maar blazen, haast zonder ademen', zei een enthousiaste fan achteraf.

Delen

De TaxiWars-showcase was niet alleen exclusief, maar ook exquisiet

In de tussentijd hing de dEUS-frontman de beat poet uit in Press One en To The Hyphenated Poets. En tijdens Who That hoorden we Barman-de-bruller. 'Who's that shouting through the microphone?', zong hij met licht gemanipuleerde vocalen. Die stemeffectjes, ook in overvloed aanwezig op Questionsong, pakten live trouwens nog beter uit dan op plaat.

Pearlescent en Recent Winds - allebei zwemmend op fijnzinnige basgolfjes van Nicolas Thys en zachthandige drumslagen van Antoine Pierre - konden dan weer zo naast de betere dEUS-ballads gaan staan.

Tom Barman (Gent Jazz, 2014)

Tom Barman (Gent Jazz, 2014) © Piet Goethals

Van Chez Les Yé Yé van Gainsbourg of Somewhere Down The Crazy River van Robbie 'The Band' Robertson - songs die TaxiWars vorig jaar tijdens haar livedoop op Gent Jazz coverde - was deze keer geen spoor. Hoefde ook niet, want het eigen repertoire stond al stevig op eigen benen. Borgerhout Shuffle eindigde met uit Max Roach' It's Time geleende koorgezangen, Death Ride Through Wet Snow werd opgefleurd met een distorted orgelmotiefje, en het groovende It Went Boom had iets van een Magnus-song in ralenti.

Boom it went ook in de twee bissen: de majestueuze instrumental Your Soul Or Mine en de kolossale swinger Colosseum. 'I'm on the move with a jazz band', dixit Barman in die laatste song. 't Gaat hem geweldig goed af.

SETLIST: TaxiWars / Let's Get Killed / Press One / Questionsong / Recent Winds / To The Hyphenated Poets / Who That / (Instrumental) / Borgerhout Shuffle / Pearlescent / It Went Boom / Death Ride Through Wet Snow // Your Soul Or Mine / Colosseum

Lees meer over:

Onze partners