StuBru reageert op StuBeu

StuBru is niet meer de alternatieve smaakmaker van weleer. Sterker: StuBru is een doodgewone, commerciële hitzender zonder ziel. En dat laten duizenden (ex-)luisteraars weten via de nieuwe facebookgroep StuBeu. Studio Brussel reageert.

‘Wij stellen de visietekst van Studio Brussel in vraag’, klinkt het beleefd op de nieuwe facebookpagina StuBeu. De ondertoon is duidelijk: StuBru is niet meer de alternatieve smaakmaker van weleer. Sterker: StuBru is een doodgewone, commerciële hitzender zonder ziel. De oprichter van StuBeu, een ex-luisteraar, wilde zijn ongenoegen uiten, maar vond geen gehoor bij de muziekredactie. Waarop hij dan maar een pagina op Facebook lanceerde. In een mum van tijd kon hij rekenen op 12000 likes. Een reactie van de Studio Brussel bleef niet uit.

Lees de mededeling:

De muziekredactie van Studio Brussel wil beleefd en vriendelijk reageren op uitspraken op facebookgroep Stubeu. Volgens Stubeu zijn wij “een zielloze hitradio geworden, een meeloper”.

Uit onderzoek blijkt dat 80% van de muziek die wij draaien op geen enkele andere Vlaamse radio te horen is. En dat we wekelijks meer dan 1000 verschillende artiesten aan bod laten komen. Wij lanceren ook vaak de nummers die later door andere zenders worden opgepikt.

Iedere week geven we een kans aan nieuwe groepen en artiesten, nationaal en internationaal. Meer dan 20% van wat we draaien is van eigen bodem. Het zijn wij die een forum geven aan jonge, beloftevolle artiesten. De lijst is lang: SX, Isbells, Amatorski, School Is Cool, Selah Sue, Black Box Revelation, Intergalactic Lovers, Sore Losers, Marble Sounds, Harvey Quinnt, Teddiedrum, Mintzkov, The Subs, …

Nog volgens Stubeu zijn wij “een computergestuurde gemakzuchtige zender” geworden. Om onze programma’s samen te stellen is de computer inderdaad een technisch hulpmiddel. Maar het zijn wel wij – mensen van vlees en bloed en een hart voor muziek – die beslissen wat er in- en dus ook uitkomt. Iedere muziekmedewerker brengt aan vanuit zijn eigen achtergrond, expertise, smaak en visie.

Het is een dagelijkse evenwichtsoefening om nieuwe muziek te lanceren afgewisseld met onze stubruklassiekers. Zo proberen we de wensen van de nieuwste generatie muziekliefhebbers te verzoenen met de oudere jongeren, die ook nog massaal naar ons luisteren. En we zijn onze luisteraars oprecht dankbaar dat ze deze muziekmix appreciëren.

Stubeu zegt: “Studio Brussel is te commercieel geworden, en is niet meer de alternatieve zender van destijds.”

Commerciële muziek is muziek die veel verkoopt. Veel artiesten die Studio Brussel draait verkopen ook veel platen: Triggerfinger, Foo Fighters, The National, James Blake, Arctic Monkeys, Elbow, Fleet Foxes, … Allemaal topartiesten waarvan we het toejuichen dat ze zo succesvol zijn. Bij de keuzes die we maken proberen we altijd kwaliteit na te streven.

Bovendien hebben wij in vergelijking met gelijkaardige buitenlandse zenders, zoals 3FM en BBC Radio 1, de meest uitgebreide playlist. Ook onze collega’s in het buitenland waarderen Studio Brussel, precies omdat we een zender met de vinger aan de pols zijn met een rijk aanbod.

We staan altijd open voor opmerkingen en kritiek van onze luisteraars. Via al onze kanalen nemen we hun opmerkingen ter harte. Elke week voeren we ook discussies met mensen uit de muzieksector. Daarbij zijn we het zeker niet altijd met elkaar eens, en dat hoeft ook niet.

Even goede (facebook-)vrienden! 🙂

De muziekredactie van Studio Brussel: Philippe Cortens, Eddy Hendrix, Joris Jonckheer, Christophe Lambrecht, Manu Lammens, Kim Mathijs, Luc Tirez, Bram Willems

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content