Star Wars in Concert: review van onze man in Dublin

Op 30 maart vindt in het Antwerpse Sportpaleis ‘Star Wars In Concert’ plaats met als dirigent van de beroemdste John Williams-scores de Vlaamse componist Dirk Brossé. Onze man ging alvast in een concertzaal in Dublin even horen wat u te wachten staat. Een verslag van Steven Tuffin.

De term ’totaalspektakel’ doet bijna onmiddellijk met de ogen rollen. Toch is er geen betere manier om Star Wars in Concert te omschrijven.

In de inkomhal van de O2 Arena te Dublin werden we onmiddellijk omsingeld door ‘die hard’ Star Warsfans die uitgedost waren in de gewaden van hun favoriete figuren uit George Lucas’ populaire sciencefictionsaga. Premiejager Boba Fett hier, een parelwitte Stormtrooper daar. In de heerlijke chaos vergaten we bijna onze ogen de kost te geven aan de tentoongestelde Star Warskostuums en -attributen. Ons lievelingspak? Dat van de harige maar superschattige Chewbacca, natuurlijk!

Op naar de concertzaal – lees: gigantische arena – dan maar. Omringd door lichtzwaard zwierend jong en oud aanschouwen we de typische opstelling van een klassiek orkest: strijker links, slagwerk rechts. ‘Please take your seats.’, galmt het door de luidsprekers. ‘The show is about to begin.’ En dat is niet gelogen. Belgisch topdirigent Dirk Brossé vervoegt zijn muzikanten en begint aan een twee uur durende odyssee doorheen de scores die meestercomponist John Williams voor de zes Star Warsepisodes schreef.

Na het plagerige deuntje van het THX-geluidssysteem en de oppeppende 20th Century Fox-tune barst de onvergetelijke Main Theme los. Geen enkele levende ziel blijft onbewogen bij het aanhoren van deze legendarische compositie. Als ze dan ook nog eens ondersteund wordt door een montage van de topmomenten uit de sterrenoorlogsaga, is de pret helemaal compleet. Het reusachtige scherm achter het orkest zal gedurende het ganse concert voor een visuele leidraad zorgen, terwijl Anthony ‘C-3PO’ Daniels de verschillende composities aaneenpraat.

Van het gejaagde ‘A Narrow Escape’ over het omineuze ‘A Hero Falls’ tot het heroïsche ‘A New Day Dawns’: Williams’ composities fungeren als het perfecte bewijs dat elke gemoedstoestand in muziek kan omgezet worden. En de feilloze opvoering door Brossé en co. leidt tot de ultieme viering van een van de beste filmscores aller tijden. Dat zelfs wij – de ‘onvoorwaardelijke Star Warsfan’-status al lang ontgroeid -spontaan deelnemen aan de verdiende staande ovatie, toont aan dat de ‘force’ van dit totaalspektakel niet al te min is.

Steven Tuffin

Op 30 maart kunt u dit spektakel zelf aanschouwen in het Antwerpse Sportpaleis. Voor tickets, klik hier. (LB)