SP-X, techno-Brit in Brussel: ‘Leven van de muziek is een droom, maar niet als je er compromissen voor moet sluiten’

© /

Maak kennis met een jonge, bijna anonieme dwarsdenker in de Belgische techno: ‘Als muziek maken je job is, komen er heel wat dingen bij die je creativiteit niet ten goede komen.’

U mag weten dat hij Tom heet, geboren is in Engeland en op zijn tweede met zijn familie naar België verhuisde omdat zijn vader een job kreeg bij een Europese instelling. Veel meer persoonlijke informatie geeft SP-X liever niet prijs. ‘Ik heb jaren in volstrekte anonimiteit gewerkt. Deels omdat ik een verlegen jongen ben, maar ook omdat ik geen gezicht of biografie aan mijn muziek wil binden. Wie nu mijn releases reviewt, heeft geen andere keuze dan het enkel over mijn muziek te hebben.’

Gemakkelijk, want over die muziek valt wel wat te zeggen. Tot drie jaar geleden was SP-X een naam die u in de gaten moest houden, met onder meer releases op het Time To Express-label van Peter Van Hoesen. Vervolgens trok hij naar Londen om een ingenieursdiploma te behalen, maar nu is hij helemaal terug én mag hij aan zijn comeback werken onder een uitstekend gesternte. Met de Nederlander Albert Van Abbe releasete hij een dubbel-ep op het label van Len Faki, vaste platenruiter van de legendarische Berlijnse club Berghain, en ook de Britse klepper Cleric nam hem graag onder zijn vleugels.

‘Een break van een jaar kan maken dat je in de scene niet meer bestaat.’

SP-X

‘Het is ontzettend belangrijk om in het technomilieu de juiste mensen te kennen’, bevestigt SP-X ons vermoeden. ‘Onze scene is verzadigd, waardoor ontzettend veel straffe dj’s en producers niet gehoord worden. Het gaat er dus deels om wie het luidste roept, wie zich het beste in de markt kan zetten.’

Grootste dj’s ter wereld

Daar slagen de Belgische dj’s allemaal samen steeds vaker in, stelt hij vast. ‘Dit land is altijd al een creatieve incubator geweest voor elektronische muziek, maar het promootte zich tot voort kort nauwelijks als zodanig, in tegenstelling tot Londen of Berlijn. Maar techno wint overal aan bekendheid, hoor.’

Wie het over de Belgische technoscene heeft, kan niet om de Brusselse club Fuse heen. Ook SP-X sleet hele weken op de heilige dansvloer. ‘Ik zag er elke week de grootste dj’s ter wereld, zowel uit de house als uit de techno. Van hen leerde ik hoe je de groove in een set brengt en de vloer laat viben. Tegelijk hoor je er veel goede platen uit de underground, wat je op weg helpt naar wat je zelf wil maken. Als jonge dj moet je uitzoeken wat je wil maken binnen een zo breed mogelijk aanbod en straal negeren wat in is. Enkel zo kun je je eigen esthetiek ontwikkelen.’

De Britse Brusselaar wil onafhankelijk zijn muziek blijven maken en koos er daarom bewust voor om de scene even de rug toe te keren en een diploma te halen. ‘Uiteraard is enkel van de muziek leven een droom, maar niet als je daar compromissen voor moet sluiten. Voor beroepsmuzikanten komen er heel wat dingen bij bovenop het muziek maken die je vrijheid beperken en dus je creativiteit niet ten goede komen. Deadlines, promoverplichtingen, de externe druk… een break van een jaar kan maken dat je in de scene niet meer bestaat.’

Knack Focus richtte zijn blik vijf afleveringen lang op interessante jonge namen in de Belgische techno. Ons hele dossier vind je hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content