Rock Werchter – Dag 4: Kings Of Leon: Het publiek was enthousiaster dan de groep

© Wouter Van Vaerenbergh

(21u55, Main Stage). Neen, wij behoren niet tot die zuurpruimen die Kings of Leon van uitverkoop beschuldigen omdat ze toevallig een paar hits hebben gehad. Zeker niet als het songs betreft van het allooi van ‘Sex on Fire’ of ‘On Call’. Maar dit keer stelde de groep onze loyaliteit wel heel erg op de proef.

PLUS

Een jaar of twee geleden zag het ernaar uit dat Kings of Leon definitief de boeken zouden sluiten. Het toerleven en zijn excessen hadden hun tol geëist en de groep leek opgebrand. Maar met ‘Mechanical Bull’ vond de groep, die southern rock combineert met de erfenis van The Stones (en helaas ook een beetje van U2) haar vitaliteit terug. Kings of Leon hadden weer goeie songs in de aanbieding en Caleb Followil, de zanger-gitarist met de raspende, bluesy stem, bewees op de come-backplaat van de band dat hij nog altijd over een fikse dosis soul beschikte.

We zijn niet goed in statistiek, dus vraag ons niet hoe vaak Kings of Leon in Werchter al op het podium hebben gestaan. Maar de fans waren er duidelijk klaar voor. “Dit is het laatste concert van deze tournee. Dus gaan we proberen een beetje lol te hebben”, kondigde Followil aan.

MIN

Probéren? Yep, dat woord zei eigenlijk zo goed als àlles. De muzikanten speelden prima, daar niet van, het zijn tenslotte professionals. En ja we hoorden puike nummers voorbijkomen zoals ‘Family Tree’, ‘Knocked Up’, ‘The Bucket’ en ‘Temple. Maar Kings of Leon stonden in d schijnwerpers met het enthousiasme van iemand die op weg is naar de tandarts om zijn volledige gebit te laten verwijderen. Bevlogenheid? Speelplezier? Als Followil & co. daar al iets van voelden, lieten ze het in ieder geval niet echt merken. Vaak had je het gevoel naar vier ambtenaren te kijken die op kantoor waren omdat dat nu eenmaal moest. Wat een verschil met het optreden van Pearl Jam een dag eerder op hetzelfde podium.

Bovendien stond het concert stijf van de clichés. Wanneer de groep ‘Pyro’ inzette kregen we op het beeldscherm een brandend haardvuur te zien. Hebt u hem? Zo’n concert was het. Maar het publiek toonde zich van zijn mildste kant en participeerde actiever in nummers als ‘Molly’s Chambers’ en ‘Use Somebody’ dan de Kings zelf. Al net zo voorspelbaar was dat ‘Revelry’ en ‘Sex on Fire’ als bissen werden opgespaard. Met de muziek was niets mis, maar misschien moet iemand Kings of Leon toch eens duidelijk maken dat lijkbidden niet hetzelfde is als rock-‘n-roll spelen. Het is maar een idee.

HOOGTEPUNTEN

‘The Bucket’, ‘Radioactive’, ‘Molly’s Chambers’, ‘Use Somebody’, ‘Sex on Fire’..

QUOTE van Caleb Followil