Rock Werchter – Dag 1: Valerie June gaat de mist in bij zonneschijn

© Wouter Van Vaerenbergh

Goed, haar Minnie Mouse-stemmetje is sowieso al niet aan iedereen besteed, maar in Werchter klonk het ons ronduit schril in de oren. Bovendien moest Valerie June opboksen tegen de onverschilligheid van de toeschouwers: een strijd die ze gedoemd was te verliezen.

PLUS

Fans van rootsmuziek uit het Amerikaanse Zuiden zijn bij Valerie June aan het goede adres. De zangeres uit Humboldt, Tennessee zoog tijdens haar jeugd uiteenlopende invloeden op, van Mississippi delta blues tot Appalachenfolk en van country tot soul. De 32-jarige Southern Belle speelt bovendien uitstekend gitaar, banjo en ukulele en bracht vorig jaar met het door Dan Auerbach van The Black Keys geproducete ‘Pushing Against A Stone’ een uitstekende debuut-cd uit. Tijdens eerdere clubconcerten in ons land bewees ze al dat ze ook op het podium prima haar mannetje weet te staan. We zagen dus best wel uit naar haar passage op Werchter.

MIN

Maar helaas, de tent waarin Valerie June moest aantreden bleek voor haar méér dan enkele maten te groot te zijn. En dat terwijl de chanteuse het vooral van intimiteit moet hebben. Lag het aan de geluidsbegrenzing op 102 db (A)? In ieder geval klonk het geroezemoes van de toeschouwers vaak luider dan de muziek. Zeker wanneer ze in haar eentje op het podium stond, gingen alle subtiliteitjes uit haar songs hopeloos verloren.

Tijdens de murder ballad ‘Shotgun’, speelde ze slide en deed haar drummer verwoede pogingen om enig leven in de brouwerij te brengen, maar door de belabberde klankweergave kwam het optreden nooit echt van de grond. Zelfs de op banjo gespeelde cover van Sam Cookes ‘Bring It On Home’ wist de meubelen niet meer te redden. Bovendien vertelde Valerie June teveel onverstaanbaars tussen de nummers door, wat niet bepaald bevorderlijk was voor de concentratie van de aanwezigen. Ook al was de zon dit keer nadrukkelijk van de partij, dan nog slaagde de zangeres erin grandioos de mist in te gaan. Snel terug naar de kleine clubs dus, want dat is waar deze dame écht thuishoort.

HOOGTEPUNT

‘Working Woman Blues’.

QUOTE

Veel hebben we van Valerie Junes bindteksten niet begrepen, behalve dat ze later op de dag plaatjes zou gaan signeren aan het merch-kraampje. We kunnen alleen maar hopen dat dit haar beter afgaat dan de aandacht trekken op een festivalpodium.