Recensie Triggerfinger (****): Een absolute triomf

© Facebook

Iemand had Triggerfinger blijkbaar in het oor gefluisterd dat het Pukkelpoppubliek enkel uit doven en hardhorigen bestond. Dat verklaart meteen waarom de volumeknop een ferme ruk naar rechts kreeg.

(17u05, Main Stage)

PLUS

Een stoel heeft in het universum van Triggerfinger slechts drie poten. Zaag er eentje door en het hele ding valt om. Die metafoor zegt zowat àlles over het Antwerpse powertrio, dat over de songs, de flair, het vakmanschap en de energie beschikt om vroeg of laat de hele wereldbevolking op de knieën te krijgen.
De groep brengt begin volgend jaar een nieuwe cd uit, die opnieuw is opgenomen in de Sunset Sound studio’s in L.A. met producer Greg Gordon, en met die release zal het erop of eronder zijn. Maar in afwachting gaf Triggerfinger op Pukkelpop zijn enige concert van 2013 op Belgische bodem. En wàt voor één. Als we u zeggen dat de band de wei platwalste, mag u ons op ons woord geloven.

‘On My Knees’, ‘Let It Ride’, ‘Camaro’, allemaal waren ze voorzien van logge stonerriffs, donderende drums en een bas waarmee je een tientonner uit de gracht kon trekken. Ruben Block is een frontman met soul, en zoals bleek uit het bluesy ‘My Baby’s Got A Gun’ weten hij en zijn medeplichtigen onderhand alles over spanningsopbouw én de ontlading die erop hoort te volgen. Tijdens de moderne klassieker ‘All This Dancing Around’ slaagde Block er zelfs in tegelijk te crowdsurfen en tegelijk gitaar te blijven spelen. Faut le faire.

Met ‘I Follow Rivers’ bewees Triggerfinger dan weer dat een goeie cover het origineel soms ver kan overklassen. Tussendoor kregen de toeschouwers ruimschoots de tijd om het excentrieke hoofddeksel van Monsieur Paul te bewonderen en liet zelfs Will Tura (verdwaald na Rimpelrock?) zich even op het podium zien, al speelde hij gelukkig niet mee. De heren van Triggerfinger hebben er onrechtvaardig lang over gedaan om massale erkenning te krijgen, maar als ze in Hasselt al één ding bewezen, dan was het wel dat ze het verdienen net zo groot te worden als Queens of the Stone Age.

MIN

Mario Goossens is een fantastische drummer, daar hoeven we niet over te discussiëren. Maar in de plaats van een saaie en overbodige drumsolo hadden we liever een extra song gehoord. ‘Soon’ bijvoorbeeld.

HOOGTEPUNTEN

‘All This Dancing Around’, ‘Is It?’ en ‘My Baby’s Got A Gun’.

QUOTE van Ruben Block: “Welkom op de Kievitse feesten. Wegens veel weg kunnen we dit jaar slechts één Belgisch concert spelen, en het is voor ons een er en een genoegen dat dat op déze plek mag gebeuren.”