Recensie: Parquet Courts (***) krijgen parket van Marquee niet aan het daveren

© Koen Keppens

(14u20, Marquee) Parquet Courts zorgden met hun compromisloze pretpunk voor een eerste audiokoekje op donderdagmiddag, al werkte de geluidsmixer niet echt mee.

PLUS

Deze punks uit Brooklyn (al zien ze er eerder uit als gewone ‘boys next door’) hebben met ‘Light Up Gold’ misschien niet de origineelste, maar wel de meest frisse en compromisloze rammelrockplaat van het jaar gemaakt. Het album ademt zowel Pavement, Wire en The Velvet Underground als The Strokes.

Parquet Courts stonden in de Marquee garant voor compacte, hapklare pretpunksongs van gemiddeld twee minuten, die voorzien werden van tongue-in-cheek teksten – ons favoriete lijntje: ‘Socrates died in the fucking gutter!’

Co-frontmannen Andrew Savage en Austin Brown eisten met hun houterige maar catchy gitaargetokkel de meeste aandacht op, maar werden geruggesteund door een onweerstaanbaar strakke ritmesectie – Sean Yeaton op bas en Max Savage op drums.

‘Master of my Craft’ en ‘Borrowed Time’ bulkten van de opzwepende hooks, maar het was de valse trage ‘Picture Of Health’ die het meeste indruk op ons maakte, en die aantoonde dat Parquet Courts de cultstatus wel eens gauw zouden kunnen ontstijgen.

MIN

Parquet Courts moesten de plankenvloer van de Marquee voor het eerst doen daveren, maar slaagden daar niet helemaal in. Dat had veel te maken met het kwakkelende geluid, dat ervoor zorgde dat met name de vocalen vaak verdronken in het gitaargeweld.

HOOGTEPUNT

Naast het bovengenoemde ‘Picture of Health’, lieten Parquet Courts zich vooral opmerken met de bescheiden hit ‘Stoned and Starving’.

Michael Ilegems

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content