Recensie Midlake (***): Een eerbare transformatie

© Koen Keppens

Midlake mocht zaterdag in de Club het licht uitknippen. En hoewel frontman en songleverancier Tim Smith de groep vorig jaar heeft verlaten, werden de overblijvers door de fans nog altijd even warm ontvangen.

(23u10, Club)

PLUS

Het is niet veel bands gegeven het vertrek van hun spilfiguur te overleven, maar Midlake, uit Denton, Texas, is vastbesloten niet bij de pakken te blijven zitten. Gitarist Eric Pulido is inmiddels tot zanger gepromoveerd en blijkt die nieuwe rol, zo merkten we op Pukkelpop, prima aan te kunnen. De groep speelde al enkele nummers uit haar op 5 november te verschijnen nieuwe cd ‘Antiphon’ en getuige ‘Provider’ en de titelsong zal die minder folky klinken dan voorganger ‘The Courage of Others’. Midlake kiest, zo te horen, weer voor een genuanceerde rockbenadering met psychedelische invloeden.

Toch lieten de heren hun oudere materiaal niet links liggen: ‘Rulers, Ruling All Things’, waarin de gitaren het gezelschap kregen van een dwarsfluit, verwees naar de Britse sixtiesfolk van Fairport Convention en Pentangle, maar zette ook melodieuze, iets gespierdere lofi-pop op het menu. Met ‘Kingfish Pies’ greep Midlake zelfs terug op zijn tien jaar oude klangspeeldebuut ‘Bamnan and Slivercork’. Zeker, het was even wennen om de songs van Tim Smith nu door een andere stem te horen brengen, maar ‘Head Home’, versierd met CSN&Y-achtige samenzang en een magistrale gitaarsolo, en het catchy ‘Roscoe’ bleven, ook in hun nieuwe jasje, ruimschoots het horen waard. Dat Midlake uitsluitend uit topmuzikanten bestaat -ze waren ook te horen op de alombewierookte debuut-cd van John Grant- hielp natuurlijk wel een beetje.

MIN

De bonkende beats van Paul Kalkbrenner uit de Marquee die de rustigere passages uit de Midlake-set overstemden. Dat interferentieprobleem stelt zich al jaren op Pukkelpop. Kan daar tegen volgend jaar iets aan gedaan worden alstublieft

HOOGTEPUNTEN

‘Roscoe’ en ‘Head Home’.

QUOTE van Eric Pulido: “We zijn een beetje veranderd, sinds we elkaar voor het laatst zagen. We zijn nu ouder en onze baarden zijn een beetje langer geworden, maar we zijn blij dat jullie ons nog niet vergeten zijn.”