Recensie Low (*****): Low is more

Bron: Knack Focus

Minimale middelen, maximaal effect. Met een beperkt instrumentarium bracht Low op Pukkelpop een redelijk dynamisch en robuust geluid voort.

Recensie Low (*****): Low is more

© Koen Keppens

(23u20, Club) Minimale middelen, maximaal effect. Met een beperkt instrumentarium bracht Low op Pukkelpop een redelijk dynamisch en robuust geluid voort.

PLUS

Low - het alias van het Mormoonse echtpaar Alan Sparhawk en Mimi Parker, dat zich sinds enkele jaren laat flankeren door bassist en pianist Steve Garrington - werd vanaf de vroege jaren '90 steevast in het vakje van de 'slowcore' geduwd, omwille van de verstilde songs en de mistroostige teksten. Maar bij momenten maakte het drietal op Pukkelpop komaf met dat imago.
Niet dat Low een minder grimmige sfeer opwekte of een uitgebreider instrumentarium hanteerde - het bleef beperkt tot gitaar, drum, bas en piano -, maar de band bracht gewoon een dynamischer en robuuster geluid voort. Sparhawk liet zijn gitaar al meteen schuren in opener 'On My Own' - één van de vele songs die vrijdagavond geput werden uit het meest recente, door Jeff Tweedy van Wilco opgepoetste 'The Invisible Way'. Ook in 'Monkey' en 'Canada' legde Low er duchtig de pees op, en met 'Just Make It Stop' volgde zowaar een tamelijk kleurrijke popsong.
'Plastic Cup' - nog een nieuweling - was dan weer vintage Low: een traag maar trefzeker nummer waarin de adembenemende samenzang tussen Sparhawk en Parker in de verf werd gezet. In 'Holy Ghost' trad de zalige stem van Mimi Parker op het voorplan. En op het einde pakte het trio nog uit met de Neil Young-song 'Down By The River', een cover die het begin de jaren 2000 opnam met The Dirty Three. De geest van Young - die zoals bekend afhaakte voor Pukkelpop 2013 - waarde overigens wel vaker rond in de Club - de expressionistische gitaarstijl van Alan Sparhawk doet bijvoorbeeld sterk aan die van de Canadese grootmeester denken.
Low bewees voor een klein maar trouw publiek in de Club dat je met minimale middelen een maximaal effect kunt creëren. Low is more.

MIN

Niet van toepassing.