Recensie Lokerse Feesten: Dag 6

Compact Disk Dummies
Traditioneel is het voor de eerste groep op de Lokerse Feesten een ondankbare taak om het karig aanwezige publiek op te warmen. Dit geldt ook voor de Compact Disk Dummies die ondanks het wild over het podium gekronkel van hun frontman er niet in slagen de aanwezige toeschouwers op te warmen. Een povere start van de avond.

Far East Movement
De Amerikaans band toont zich een meester in het ophitsen van het publiek dat met mondjesmaten de Grote Kaai binnen sijpelt. De onuitputbare energie van de in uniforme witte pakjes gestoken bandleden maken de feeststemming voelbaar. Helaas neemt het tempo halverwege de set af. De intrede van de overduidelijk playbackende K’Valentine valt niet in de smaak. De schaarse outfit en goedkope danspasjes ten spijt. Het is dan ook pas na haar aftocht dat de Far East Movement terug pit krijgt in hun show. K’Valentine en bijhorende songs laten ze beter thuis.

Empire of the Sun
Na de sfeerkoningen is het tijd voor de keizerlijke set van Luke James Steele en Nick Littlemore. De hoge verwachtingen van het showgehalte worden vanaf de eerste muzieknoot overtuigend ingevuld. Danseressen in vervreemdende verpakkingen en fantasierijke verlichting imponeren het publiek terwijl Steele in keizerlijke outfit achter de micro oprijst. De verassende kostuumwissels zorgen voor een welkome variatie bij de eerder monotone muziek. Al hadden tijgers en olifanten -die ze om logistieke redenen niet meekregen op tournee-­? bij deze show zeker niet misstaan, hun grootste hits zijn sterk genoeg om voor voldoende spektakel te zorgen. Al zou het zonder grootse performance een heel stuk minder geweest zijn.

Snoop Lion aka Snoop Dogg
Terwijl Empire of the Sun nog nazindert met hun hit Alive komt de echte volkstoeloop voor de hoofdact van de avond. Het jongere Lokerse Feesten publiek baant zich een weg naar de eerste rijen terwijl de kruidige geurdampen van op de Grote Kaai opstijgen. De mensenmassa heeft er zin in. Snoop laat echter op zich wachten. Het is pas na een uitgesponnen opwarming van de dj – “Who is ready for Snoop Dogg?!” maal tien -­? dat de menigte volledig uit hun dak kan gaan. Relaxed over het podium heersend rijgt Snoop Lion de ene hit na de andere aan elkaar. Dankzij het vlotte tempo en een krachitge achterban weet hij zijn muziek voldoende kwalitatief te brengen om niet teleur te stellen. De tussenkomst van Far East Movement is één van de vele hoogtepunten, maar de ware climax volgt met recente hit Wild, Young & Free. Een passende vertaling van de sfeer op het festivalterrein. Van een buitenproportionele joint smoorend beëindigt de hoofdact vroegtijdig zijn kort maar krachtig optreden. Het moet wel gezegd, zonder overenthousiast publiek zakt de show als een kaartenhuisje in één. Toch een beetje opletten met je publiek zo op de proef te stellen, Snoop.

Afsluiter Sub Focus & ID weet het overgebleven publiek aan het dansen te houden, zij het wel met een vrij eentonige dj set.

Hanne Van Reusel
Festivalrecensent voor één dag