Recensie: De majestueuze comeback van Girls in Hawaii (****)

© Koen Keppens

(18u55, Marquee) Het eerste Belgische concert van Girls in Hawaii sinds hun break in 2010 viel nog het best samen te vatten met een streepje tekst uit slotnummer ‘Flavor’: ‘Cheee-miiis-tryyy’.

(18u55, Marquee) Het eerste Belgische concert van Girls in Hawaii sinds hun break in 2010 viel nog het best samen te vatten met een streepje tekst uit slotnummer ‘Flavor’: ‘Cheee-miiis-tryyy’. PLUS

‘Not Dead’. De titel van hun pas verschenen nieuwste single geeft het al aan: Girls in Hawaii is, na het overlijden van drummer Denis Wielemans in 2010 en de daaropvolgende rustpauze die de band inlaste, opnieuw springlevend. Dat bewees het zestal uit Eigenbrakel – dat met drummer Boris Gronemberger en gitarist en toetsenist François Gustin twee nieuwe leden telt – vrijdag ook in de Marquee, tijdens hun eerste show op Belgische bodem sinds de break.

Het was mooi om zien hoe de Waalse groep door een goed gevulde tent in de armen werd gesloten – er werd duchtig meegeklapt, en toen na afloop van het concert het podium werd afgebroken, volgde zelfs een striemend fluitconcert. De bandleden waren schijnbaar zelf ook aangedaan door de publieke respons, en bedankten met een bijwijlen overdonderend concert, dat kleur gegeven werd door het frivole ‘This Farm Will End Up In Fire’ en het krachtige, met bescheiden elektronica doordrenkte ‘Rorschach’. ‘Cheee-miiis-tryyy’, zongen Lionel Vancauwenberghe en Antoine Wielemans nog tijdens afsluiter ‘Flavor’. Die chemie was duidelijk voelbaar.

Op 2 september pakt Girls in Hawaii uit met een nieuwe plaat, ‘Everest’. Als die de magie van deze Pukkelpop-show weet te vatten, mogen we straks gewag maken van een majestueuze comeback.

MIN

Niet van toepassing.