Racoon: groot in Nederland, nieuw in België

We spraken met nederpopgroep Racoon, groot in Nederland en klaar om met hun vijfde album ‘Liverpool Rain’, goed voor platina bij onze noorderburen, Vlaanderen te bestormen. “Het is weer als vroeger: spelen in kleine tentjes en zieltjes winnen”.

Dat Racoon in Nederland big is, werd nog maar eens bewezen op de jongste 3FM Awards. De band won er de prijzen voor beste popartiest, beste single en beste album. In België kreeg de band nog geen voet aan de grond – de hit ‘Love You More’ buiten beschouwing gelaten. Om daar verandering in te brengen liet Racoon niets aan het toeval over. De Zeeuwen tekenden voor de Belgische release bij Warner Music, het artwork van ‘Liverpool Rain’ is het schilderij ‘Golconde’ van René Magritte en de producer van de plaat is the one and only Wouter Van Belle (Novastar, Idool 2011).

Bart van der Weide (zang): We kwamen via onze manager in contact met Wouter. Er wordt gezegd dat hij geen gemakkelijke man is, maar wij hadden meteen een klik met hem. Hij gaat voor kwaliteit en enkel het beste is goed genoeg voor hem. We zijn blij dat hij ons aan boord wou nemen.

‘Liverpool Rain’ is dus de beste Racoon-plaat tot nu toe.

Van der Weide: Jazeker!

Jouw vader huilde toen hij jullie vorige plaat ‘Before You Leave’ voor het eerst beluisterde. Was dat deze keer opnieuw het geval?

Van der Weide: Ik vermoed van wel, maar dat zal hij nooit meer hardop durven zeggen.
Het is leuk om te testen of je mensen raakt met wat je doet. Ik laat demo’s beluisteren omdat ik ergens trots op ben en omdat ik schouderklopjes wil krijgen. Dat heeft elk mens af en toe eens nodig.

Jullie krijgen dus al zeventien jaar schouderklopjes.

Stefan de Kroon (bas): Vaak is er ook iets niet goed genoeg en dat krijg je van een producer ook te horen. Onze vorige producer Michel Schoots kon ook botweg zeggen wat hij echt ruk vond.

Is een nieuw begin in België nodig om jullie fris te houden?

De Kroon: Het heeft natuurlijk wel wat: opnieuw beginnen. Vorige week speelden we twee showtjes in Zwitserland voor veertig man. Je krijgt herinneringen over hoe we in Nederland begonnen zijn: spelen in kleine tentjes en zieltjes winnen.
Van der Weide: In Nederland hebben we ons plekje veroverd. In België nog helemaal niet, maar dat proberen we met plezier omdat we geen water bij de wijn moeten doen. We blijven gewoon lekker wie we zijn en dan zien we wel of België ons slikt of niet.

Jullie worden er natuurlijk niet jonger op. Blijven de ideeën even gemakkelijk komen?

De Kroon: Sommige periodes kan je helemaal niets bedenken, soms vliegt er ineens een hele hoop uit. Dat je al zoveel geschreven hebt, werkt wel eens tegen je. Plots speel je een riedeltje dat je te gek vindt, maar ’s anderendaags besef je dat je het twee jaar geleden al gebruikt hebt.

Niet in herhaling vallen, was dat de reden om met het London Chamber Orchestra te werken?

Van der Weide: Dat orkest, dat moest gewoon. Wouter riep van bij het begin: “Denk groot! Kleine liedjes zijn mooi, maar denk groot.” Hij had al wat zitten kliederen met een synthesizer. Daar kwamen zulke leuke ideeën uit die we met een echt orkest moesten uitwerken. Het London Chamber Orchestra was het idee van Wouter.

Het gevaar is dat het al gauw te bombastisch wordt, maar dat vind ik op ‘Liverpool Rain’ niet het geval.

De Kroon: Gelukkig maar. De arrangeur van dat orkest is een klein genie, een klassiek geschoolde man die popmuziek heel goed aanvoelt.
Van der Weide: Bij live-optredens is dat een gevaar. We willen geen popband zijn die op een orkest steunt, we willen dat het orkest iets toevoegt aan de band. Bombast past niet bij ons: het gaat om de subtiliteit en het moet smaakvol blijven. De kunst van het weglaten dragen wij nog steeds hoog in het vaandel.

Is zo’n orkest wel genoeg rock-‘n-roll?

Van der Weide: Rock-‘n-roll is een uitdrukking die past bij mensen die geloofwaardigheid, ego en hoe zij door anderen worden gezien, belangrijk vinden. Dat hebben wij niet zo. Het zou gemakkelijk zijn voor de mensen als Racoon bekend zou staan voor zijn zanger die een hanenkam heeft, een Schotse rok draagt en constant met twee flessen Jack Daniels in zijn handen op het podium staat, maar dat past niet bij ons.
De Kroon: Rock-‘n-roll is een beetje ontdaan van zijn betekenis nu. Het is een cliché. Wij zijn nooit bezig geweest met ons imago. We houden er niet van om ons iets aan te meten en dat continu uit te dragen. Ons imago zijn de liedjes: kwalitatief goede popsongs.

Jullie hebben anders wel geloofwaardige baarden.

Van der Weide: Puur uit luiheid. Is dat echt rock-‘n-roll?
De Kroon: Ja natuurlijk! Al die hippe bandjes hebben baarden, maar dan wel nog langere.

Liverpool Rain ligt nu in de winkel.

Jesse Van Pée

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content