Popthesisprijs 2016: ‘Vlaamse muziekclubs hebben significante economische impact ‘

© BELGA

Tom Declercq van de Universiteit Antwerpen heeft de Popthesisprijs 2016 gewonnen. Hij onderzocht de economische impact van de Vlaamse muziekclubs en besluit dat de clubs een significante economische impact creëren, zowel direct als indirect.

Poppunt en Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz reikten woensdag de elfde Popthesisprijs uit. Met de Popthesisprijs bekroont Poppunt de beste bachelor- en masterscripties over muziek of de brede muzieksector. Liefst 46 scripties werden voor deze editie ingestuurd, die vervolgens gewikt en gewogen werden door juryleden Gert Keunen, Ayco Duyster (Radio 1), Gunter Van Assche (De Morgen), Marc Steens (Clubcircuit), Pedro De Bruyckere, Nico Kennes (Kunstenpunt) en Tijs Vastesaeger.

“Significante economische impact”

“In tijden van besparingen wordt regelmatig de vraag gesteld wat de economische impact nu precies is van de gesubsidieerde sectoren”, zegt Declercq. Hij lichtte de financiële verslagen van 12 Vlaamse muziekclubs door en onderzocht het uitgavegedrag van concertbezoekers. “Per euro subsidie die clubs ontvangen van de Vlaamse overheid halen ze nog eens 0,69 euro uit andere subsidies en creëren ze 2,53 euro eigen inkomsten. Daarnaast blijkt dat concertgangers ook in aangrenzende sectoren, zoals transport, horeca en merchandise, voor een aanzienlijk inkomen zorgen.”

“De Vlaamse clubs creëren dus een significante economische impact, zowel direct als indirect. Besparingen in of het verlies van structurele subsidies kunnen een artistieke én economische neerwaartse spiraal betekenen voor het clubcircuit, de muzieksector en de belendende sectoren”, waarschuwt Declercq.

“Declercq leverde met dit indrukwekkend onderzoek een heus pionierswerk af”, concludeerde de jury. “Door het verzamelen van concrete cijfers is nu écht duidelijk dat de bestedingsimpuls van de overheden wel degelijk een hefboom kan zijn voor andere inkomsten en een duidelijke economische meerwaarde creëert.”

Creatieve makers ondersteunen

Elise Platteau (PXL-Music) onderzocht in haar bachelorproef hoe jeugdhuizen jonge creatieve makers kunnen ondersteunen. Ze bracht daarvoor de noden van jonge kunstenaars in kaart én bevroeg de jeugdhuizen naar hun huidige aanbod en struikelpunten. Uit de resultaten blijkt dat de grote meerderheid van jeugdhuizen jonge makers in diverse disciplines (muziek, dans, theater, moderne media) willen ondersteunen, maar dat er daarvoor een aantal drempels zijn op vlak van organisatie, infrastructuur en communicatie. In haar aanbevelingen ziet Platteau dan ook een grote rol weggelegd voor Formaat, de koepelorganisatie van de Vlaamse jeugdhuizen. “Zij kunnen jeugdhuizen stimuleren om op een gestructureerde manier na te denken over de invulling van hun ruimtes.” (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content