Popmuziek wordt dommer en sci-fi verkleutert

29/05/15 om 08:50 - Bijgewerkt om 11:38

"De popmuziek wordt steeds dommer" schreef ticketverdeler SeatSmart. Daarna beweerde Simon Pegg, gewezen Star Trekster, dat de gehele fantasycultuur ons mentaal zo jong maakt als een kleuter. Maar wat is er volgens hen nu juist mis met die popcultuur van ons?

Popmuziek wordt dommer en sci-fi verkleutert

Chris Brown: niet bepaald het toonbeeld van intelligentie © Getty Images for BET

Een wetenschappelijke studie over het domheidsverloop van de poplyrics, dat was wat Andrew Powell-Morse, zelfverklaard onderzoeker van de Amerikaanse ticketdienst SeatSmart, via zijn blog post van 18 mei wilde delen. De dag erna uitte Simon Pegg op vulture.com zijn twijfels over de kwaliteit van de huidige sci-fi-filmindustrie, die hem nochtans in 2009 met open armen ontving voor de toen nieuwe Star Trek. Een discussie ontvouwde zich.

Handen uit de mouwen

Vertrekkend vanuit vragen als 'welk muziekgenre is het meest geraffineerd?', 'welke artiesten zijn het domst?' en 'hoe gemakkelijk kan een kind uit het eerste leerjaar populaire hitteksten lezen?' startte Powell-Morse .

Delen

In 2007 dook de gemiddelde moeilijkheidsgraad van alle hitsongs onder het leesniveau van het derde leerjaar. Vanaf toen bleef die elk jaar zakken.

Zijn corpus? Elk R&B-, Pop-, Rock- of Countrynummer dat ooit drie weken of meer op nummer één had gestaan. Zo belandde hij bij 255 songs die hij verdeelde over vier datasets, waarna hij zelf punctuatie toevoegde en de teksten door een online leesbaarheidsmeter duwde. Die kende op basis van de zins- en woordlengte elk van de hits een gemiddelde score wat betreft leesniveau toe.

Prijstijd

Met een gemiddelde score van 3.3 kwam Country als 'slimste genre' uit de bus. Plaatsnamen zoals Cincinnati, Louisville, Mississippi en Louisiana zijn namelijk veel langer dan bijvoorbeeld L.A. en New York, die het vaakst voorkomen in de Pop- en R&B-scene. Ook het volledig ontbreken van een woord als oh en yeah manipuleerde de resultaten in het voordeel van het olijke lassolied.

In de categorie van 'individuele artiest' bleek vooral Eminem uit te blinken, voor Nicki Minaj en Macklemore. Kanye West, Chris Brown en Beyoncé strandden dan weer op de drie laatste plekjes, al benadrukt Powell-Morse dat "hij niet de schuldige is, maar wel de leesmeter". Waarschijnlijk in de hoop de stromen fanmail aan zijn adres onder controle te kunnen houden.

Delen

"Wat volwassenen nu doen, is zich bezighouden met kinderlijke zaken zoals stripboeken en superhelden, die ze veel te serieus nemen. Dat maakt ons dommer, omdat het de focus wegtrekt van echte wereldproblemen zoals ongelijkheid en corruptie."

En hij gaat verder: In 2007 dook de gemiddelde moeilijkheidsgraad van álle hitsongs samen onder het leesniveau van het derde leerjaar. Vanaf toen bleef die zelfs elk jaar zakken. Dat is dus goed nieuws voor de kindjes in de lagere school, maar veel minder voor de volwassen die graag zonder schuldgevoel de nieuwste muziektopper met hun radio meeschreeuwen.

Ingrediënten

Ubernerd Simon Pegg, a.k.a. Star Treks Scotty, gooide extra olie op het vuur.

Ubernerd Simon Pegg, a.k.a. Star Treks Scotty, gooide extra olie op het vuur. © Getty Images

Melk-weg

Het verhaal nam dan weer een andere wending toen Simon Pegg, a.k.a. Star Treks Scotty, een dag later beweerde dat het de sci-fiwereld was die instond voor de 'verkleutering' van de maatschappij. "Wat volwassenen nu doen, is zich bezighouden met kinderlijke zaken zoals stripboeken en superhelden, die ze veel te serieus nemen. Dat maakt ons dommer, omdat het de focus wegtrekt van echte wereldproblemen zoals ongelijkheid en corruptie."

Delen

De vraag is vooral: Moeten we een internettool die roze kaders rond een tekst trekt en een man die in quilt in het openbaar verschijnt laten beslissen over wat ons dom maakt, of doen we dat gewoon toch liever zelf?

De vloedgolven van reacties die volgden waren niet mals. Het woord hypocrisie werd de ster wiens roem te danken was aan de industrie die hij bekritiseerde misschien niet letterlijk, maar zeker wel figuurlijk voor de voeten geworpen. Daarop matigde de Trekkie zijn uitspraken en wees hij producties als Game Of Thrones, Mad Max: Fury Road en Ex Machina verzachtend aan als de toekomst van de fantasy.

Of Pegg zijn woorden "zich terugtrekken uit de nerdustrie" serieus neemt, valt nog te bezien. De vraag is vooral: Moeten we een internettool die roze kaders rond een tekst trekt en een man die in quilt in het openbaar verschijnt laten beslissen over wat ons dom maakt, of doen we dat gewoon toch liever zelf?

(EDW)

Lees meer over:

Onze partners