Platenlabels verdienen miljoenen aan Youtube

De tijd dat Youtube enkel diende om een hype te creëren is voorbij. Platenlabels beginnen enorme winstcijfers te zien, en de site is nu definitief uit zijn kinderschoenen gegroeid.

De relatie tussen de videosite en de grote platenlabels lijkt sterk verbeterd de laatste tijd. In 2009 was er nog een grote discussie met moederbedrijf Google over de royalty’s, wat resulteerde in het verwijderen van duizenden video’s. Maar daar is nu geen sprake meer van. Sterker nog: “de grootste platenlabels verdienen miljoenen per maand, dankzij de reclame naast hun muziekvideo’s”, vertelt een kaderlid van Youtube aan The Independent. “Zo hebben Sony, Warner, Universal, EMI en een hele rits onafhankelijke labels of artiesten hun maandelijkse opbrengst in het laatste jaar zien verdubbelen, soms zelfs verdrievoudigen.”

Patrick Walker, senior director voor Youtube in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, zegt dat na een trage start, de labels eindelijk de nieuwe winstmogelijkheden inzagen. “Enkele jaren geleden waren het nog kleine cheques, maar daar lachen we nu mee. Momenteel zijn er 3 miljard “gekapitaliseerde” videohits per week.”

Volgens Google wordt Youtube hiermee een belangrijk alternatief voor illegale muziekbronnen. En de toekomst ziet er goed uit: zo lijkt de opkomst van smartphones en tablets alleen maar meer winstgroei te bieden.

(cka)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content