Nieuwe verzamelaar voor Belle and Sebastian

Voor de tweede keer verwent de Schotse indiepopgroep Belle and Sebastian de fans met muzikale attenties allerhande op één handige verzamelaar.

wat? Belle and Sebastian is zo’n groep waarvoor de term ‘indiepop’ is uitgevonden. Wij stellen ons bij die vinding een wankel tooggesprek voor tussen twee verlopen broodschrijvers die zich daar heden nog altijd aan diezelfde toog met luider stemme om staan te beroemen, alvorens kwansuis voor de derde keer die avond van hun kruk te tuimelen – maar dit geheel terzijde. Pop dus, want Belle and Sebastian maakt toegankelijke, ja zelfs pastelkleurige pop. Maar ook indie, want de Schotse groep mikt nooit op de grootst gemene deler en mijdt journalisten als waren het luizendragers met de builenpest – geef hen eens ongelijk. Nee, eerder dan het journalistengild te plezieren proberen Belle and Sebastian op gezette tijden hun eigen fans te verwennen met muzikale attenties allerhande: ep’s, singles die niet op hun reguliere platen staan, soundtrackbijdragen, songs voor goede doelen, enzovoort. Voor de tweede keer verzamelen Stuart Murdoch en co. een deel van die tussendoortjes op één handige verzamelaar.

Geprezen of verguisd? Een vorige, soortgelijke compilatie – Push Barman to Open Old Wounds – werd door Rolling Stone met vier sterren gedecoreerd. Het anders zo contraire Pitchfork had er zelfs een 9,2 op 10 voor over en noemde Belle and Sebastian – niet gespeend van enige zin voor overdrijving – ’the most beloved indie pop band since The Smiths, and also probably the best’.’
En vandaag? Zo briljant is het materiaal op The Third Eye Centre bijlange niet. Deze compil verzamelt B-kantjes en remixen uit de periode 2003-2010 en daar staan naar goede gewoonte veel dartele, naar lentebloesems geurende popsongs tussen – pardon: índiepopsongs – maar het zijn toch vooral de afwijkingen die opvallen. Het kitscherige, naar de Pet Shop Boys knipogende I Didn’t See It Coming, het met een zwoele sax behangen Heaven in the Afternoon – over femme fatale Edie Sedgwick – en het melancholieke I Took a Long Hard Look, volgens de liner notes geïnspireerd door de Neil Young-biografie Shakey.
Cui bono? Belle and Sebastian is al bijna twintig jaar een kweekvijver van talent. Het vaardigde al Mick Cooke en Richard Colburn af voor de Schotse supergroep The Reindeer Section, en Jacknife Lee voor de gelegenheidsband Tired Pony, met ook Gary Lightbody van Snow Patrol en Peter Buck van REM. En o ja, Belle and Sebastian heeft natuurlijk ook Isobel Campbell voortgebracht.

Vincent Byloo

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content