Nieuw album van Azealia Banks: Dure liedjes duurden te lang

19/11/14 om 13:55 - Bijgewerkt om 13:55

Bron: Knack Focus

Dan toch. Verlost van haar lucratieve platencontract laat Azealia Banks eindelijk horen dat ze wel degelijk meer is dan een slimme sample en een grote mond.

Nieuw album van Azealia Banks: Dure liedjes duurden te lang

Azealia Banks © gf

Azealia Banks

Broke with Expensive Taste

pop - eigen beheer

De inkt op haar platencontract was nauwelijks droog en de eerste druppels van een aangekondigde bui zorgden al voor nattigheid. Niemand die de voorbije drie jaar zo voor zichzelf een carrière wist te saboteren als Azealia Banks (23), het fameuze groot bakkes dat in 2011 als een Technotronic voor hackers en badzoutzombies uit het niets verscheen met 212. De beat kwam uit de Kempen, de woordenstroom uit uptown New York, de toekomst leek verzekerd. Tot Banks zich ontpopte tot de schrik van Twitter, waar ze tegen de schenen schopte van al wie haar pad kruiste: The Stone Roses, Disclosure, Perez Hilton, Baauer, Iggy Azalea... de lijst is lang. Het genereuze voorschot waarmee platenfirma Interscope zich van een goudhaantje dacht te verzekeren bleek enkel een garantie op hommeles. Bovendien bleef het verhoopte Pharrell-effect van de halve kunstgreep ATM Jam uit, en twee jaar na 212 leek de carrière van Banks op die van een eendagsvlieg aan een suikerwaterinfuus.

Maar de langverwachte debuutplaat is nu gearriveerd, en dat is niet eens de grootste verdienste van Broke with Expensive Taste. Met het openingssalvo Idle Delilah, Gimme a Chance en Desperado vinkt Banks meteen minimale dubstep, Caraïbische percussie, UK garage, merengue, een scratchende dj en uitbundige afrofunk af. Met een vloeiend Spaans gezongen passage zet ze de puntjes op de i: 'Harlem shake? Ik toon jullie hoe Harlem écht shaket!' De tong als een samoeraizwaard heeft ze nog, maar Banks is van een venijn spuwende MC naar een respect afdwingend rapper en zangeres geëvolueerd, met haar karamellen stem als enige bindmiddel tussen de staven popdynamiet, nostalgische hiphouse en uit industriële spijkers opgetrokken rave. De uit mixtapes gerecupereerde tracks BBD, Luxury en Yung Rapunxel staan wat bleekjes te wezen naast recente producties als Wallace en Soda, waarmee de driftkikker bewijst dat ze ook zonder druk van een grote platenfirma vlot verteerbare, doch originele snacks aan de dansvloer kan voederen.

Om het definitieve openingsstatement van Azealia Banks te zijn duurde de drachttijd van Broke with Expensive Taste dus te lang, maar de lat is tenminste gelegd. Met het afsluitende duo Miss Amor en Miss Camaraderie, beide met de Britse houseprimus Lone aan de console, zelfs op flink moedige hoogte.

Lees meer over:

Onze partners