Muziekverkoop in België stijgt met bijna 7 procent dankzij streaming

07/03/17 om 14:09 - Bijgewerkt op 08/03/17 om 10:41

Bron: Belga

De muziekverkoop in ons land stijgt al voor het negende jaar op rij. Meer en meer mensen betalen voor streamingdiensten, die hun marktaandeel zien stijgen met 64 procent.

Muziekverkoop in België stijgt met bijna 7 procent dankzij streaming

© iStock

De muziekverkoop in België is het afgelopen jaar met 6,9 procent gestegen. Die groei is zo goed als volledig op het conto te schrijven van de groei in betaalde muziekstreaming, dat zijn marktaandeel ziet stijgen met 64 procent. De cd blijft wel nog steeds de populairste muziekdrager in ons land. De cijfers werden dinsdag voorgesteld door sectorvereniging BEA Music en marktonderzoeksbureau GfK.

In 2015 kon de Belgische muziekmarkt met een omzet van 110 miljoen euro voor het eerst in 15 jaar een groei optekenen, gevoed door de toegenomen populariteit van streamingdiensten zoals Spotify, Deezer en Apple Music.

Die trend zet zich voort in 2016, met een stijging naar 117,9 miljoen euro.

Het fysieke muzieksegment (cd, vinyl, dvd) blijft dan wel dalen, het is nog steeds goed voor een marktaandeel van bijna 54 procent (63,2 miljoen euro). Het marktaandeel van het online muzieksegment bedraagt ondertussen meer dan 46 procent, ten opzichte van 37 procent in 2015.

Vorig jaar werden in België bijna 3 miljard songs gestreamd. Betaalde streamingabonnementen zijn goed voor een omzetstijging van 24 miljoen euro in 2015 naar 39,46 miljoen euro in 2016 (+64 procent). Daarmee nemen de streamingabonnementen een marktaandeel in van 33 procent en dat terwijl de omzet uit downloads verder blijft dalen, tot 13 procent procent.

"De piek van betalende muziekstreaming is zeker nog niet bereikt en vergeleken met andere landen zoals buurland Nederland of Zweden is er in België nog veel groeipotentieel", zegt Olivier Maeterlinck namens BEA Music.

Ondanks de dalende verkoop blijft de cd met een marktaandeel van meer dan 47 procent wel nog het belangrijkste muziekformaat in België. De Belgische consument kocht in 2016 bijna 4 miljoen muziekalbums in cd-formaat, in 2015 waren dat er nog 4,4 miljoen.

Naast de betalende streamingdiensten is de verkoop van vinyl het enige segment in stijgende lijn, al voor een negende jaar op rij: het aantal verkochte albums in vinylformaat steeg met 35,9 procent naar bijna 270.000 exemplaren. Met een omzet van bijna 6 miljoen euro vertegenwoordigt de verkoop van vinyl in 2016 een marktaandeel van 5 procent.

In Vlaanderen zijn de helft van de 10 best verkochte albums van Belgische artiesten. Het gaat dan om fysieke dragers en downloads, streaming is daar nog niet bijgerekend. Zoals eerder al bekendgemaakt was, eindigt K3 bovenaan met "10.000 luchtballonnen", gevolgd door Adele ("25"), David Bowie ("Blackstar"), Leonard Cohen ("You Want It Darker") en opnieuw K3 ("Ushuaia"). De andere Belgische artiesten in de top tien zijn Clouseau ("Clouseau Danst") op 6, Tourist LeMC ("En Route") op 7 en Bazart ("Echo") op 10.

Bij de singles is "Beautiful Life" van Lost Frequencies feat. Sandro Cavazza dan weer de hoogst genoteerde Belg, op een negende plek. De hoofdvogel daar is voor Justin Timberlake met "Can't stop the feeling".

Onze partners