Music for Car Parks: De winnaars zijn bekend

07/05/13 om 17:34 - Bijgewerkt om 17:34

Bron: Knack Focus

De compositiewedstrijd Music for Car Parks zit erop, de stemmen zijn geteld en de winnaars zijn bekend...

Music for Car Parks: De winnaars zijn bekend

© Music for Car Parks

George De Decker, ervaren componist en leraar sounddesign aan de kunstacademie van Antwerpen, wist het best te scoren bij de jury. De Knack Focus Publieksprijs gaat naar de 24-jarige muzikant Jan Dertaelen

George De Decker 'Avec le bruit d'un vol d'oiseaux de nuit qui passe'

Eigen omschrijving? 'Dat is niet evident. Als een wandeling, zou ik zeggen.' Titel? 'Die haalde ik uit het gedicht 'Pierrot' van Paul Verlaine. De mouwen van Pierrots vestje flapperen in de wind en dat klinkt alsof er een nest nachtvogels overvliegt. Het gedicht boeide me omdat er zowel beelden als klanken in zitten. Die zaken keren ook terug in mijn stuk en daarom koos ik voor deze titel.

Inspiratie? 'Poëzie, boeken, schilderijen. Dat kan muziek zijn, maar ook zaken die ik hoor op straat. Het is zo dat ik die parkeergarages altijd al zeer inspirerend heb gevonden. Die klank, die galm. Het geluid van piepende banden op het beton, de echo's van stappende en pratende mensen. Telkens wanneer ik er een binnenwandelde, hoopte ik er ooit eens een klankband voor te kunnen maken. Deze wedstrijd was de perfecte kans.'

Hoe ben je aan dit stuk begonnen? 'Ik begin met een idee, een verhaal. Je moet altijd iets te vertellen hebben. Nadien ga ik op zoek naar klanken die bij elkaar passen en die dit verhaal mooi kunnen vertellen. Ik ben al jaren bezig met geluid en ik heb het geluk dat ik een enorm klankenbestand heb uitgebouwd. Dan is het een kwestie van puzzelen. Puzzelen en beluisteren, steeds opnieuw.'

Jan Dertaelen 'Invitations' Eigen omschrijving? 'Ik probeer in mijn werk haast altijd op zoek te gaan naar het raadselachtige, het verwonderlijke. Zo wil ik de aandacht van de luisteraar op een ietwat sluwe manier opeisen. Ik heb dat mysterieuze aspect altijd zeer boeiend gevonden en ik wil dat verwerken in mijn stukken.'

Titel? 'Invitations moet het publiek uitnodigen naar dat raadselachtige. Ik wou het publiek intrigeren en benieuwd maken.'

Inspiratie? 'Mijn inspiratie is op zijn minst gezegd heel breed. Ik speel zelf veel muziek, maar dat wil niet zeggen dat dit mijn enige inspiratiebron is. Ik kan evenveel wegpikken uit de literatuur of de schilderkunst. Namen zoals Jeroen Bosch of auteurs Vladimir Nabokov weten me steeds te boeien. Zolang dat het verwonderlijke verweven zit in een werk, kan ik er me in terugvinden. De sfeer die een kunstenaar weet op te wekken is heel belangrijk. Ik probeer dat op te pikken en zelf te integreren in mijn werk.

Hoe ben je aan dit stuk begonnen? 'Ik geef gitaarles en op een dag kroop een van mijn leerlingen achter een piano. Hij speelde per ongeluk een akkoord dat ik echt mooi vond klinken. Dat heb ik opgenomen in de basis van Invitations. Daar heb ik dan wat gitaar aan toegevoegd en het stuk steeds verder uitgewerkt.'

Jesse Huybrechts

Onze partners