Mozart in de metro: Waarom er na 21u enkel klassieke muziek gedraaid wordt

© BELGA

Het is een prangende vraag op de lippen van elke metroreiziger: Waarom wordt er ’s avonds enkel klassieke muziek gedraaid? Wie kiest die muziek eigenlijk? Wij gingen op zoek naar de MIVB-DJ, en kwamen tot verrassende antwoorden.

Wie dacht dat de muziek in de Brusselse metrostations van een willekeurige Spotifty- lijst afgespeeld werd, zit verkeerd: achter de vrolijke deuntjes ’s morgens zit en de klassieke muziek ’s avonds zitten weloverwogen psychologische redenen.

Helaas, de muziek wordt niet gekozen door een DJ die vanuit een obscuur kamertje plaatjes zit te draaien.

Eerst het ontgoochelende nieuws: de muziek wordt niet gekozen door een vaste DJ die de hele dag vanuit een obscuur kamertje plaatjes zit te draaien, maar door Ixidia, een groot bedrijf dat ook muziek verzorgt voor winkels en restaurantketens. Wel heeft de MIVB specifieke voorschriften wat de muziek betreft, krijgen we te horen van woordvoerster An Van Hamme: “Tijdens de ochtendspits draaien we muziek uit de jaren ’70, ’80 en ’90, omdat er dan vooral 30 tot 45-jarigen met de metro reizen. Vanaf 16u nemen ook veel jongeren de metro en zetten we volop in op hits. In de daluren kiezen we dan weer voor wat alternatievere genres, zoals een occasioneel jazznummer. Na 21u spelen we alleen nog maar klassieke muziek.”

Vanuit buitenlandse ervaring hoorden we dat groepjes jongeren minder in de metrostations blijven hangen bij klassieke muziek.

Vooral dat laatste is niet toevallig: “Vanuit buitenlandse ervaring in onder andere Londen en Madrid hoorden we dat groepjes jongeren minder in de metrostations blijven hangen bij klassieke muziek. Ook in Brussel hadden we regelmatig last van bepaalden groepen die in de metrostations samenhokten, en dat werkt in op het onveiligheidsgevoel van de reizigers. Sinds we met de klassieke muziek begonnen zijn is dat al sterk verminderd.”

Een communautair probleem

Wie regelmatig met de metro reist, is misschien ook al iets anders opgevallen: er wordt vooral Engelstalige muziek gedraaid, en amper Nederlandstalige of Franstalige muziek. Enkele jaren geleden kwamen onze twee grootste landstalen zelfs helemaal niet aan bod. In 2005 werd overeengekomen dat er naast instrumentale muziek ook popmuziek gespeeld zou worden, die voor 70% Engelstalig, 15% Spaans en 15% Italiaans moest zijn.

In 2011 besliste de MIVB om met Franstalige muziek te experimenteren, waarop een heus communautair probleem ontstond

In 2011 besliste de MIVB om toch ook eens met Franstalige muziek te experimenteren, waarop een heus communautair probleem ontstond: verschillende Nederlandstalige klanten stuurden klachtbrieven en ook vanuit het parlement kreeg de MIVB vragen in verband met het taalbeleid. Ondertussen koos de maatschappij voor een gelijke verdeling tussen Franstalige, Nederlandstalige, Italiaanse en Spaanse muziek, maar met een duidelijke focus op Engelse nummers: “We spelen vooral in op de populariteit“, aldus Van Hamme, “een groot aandeel van onze reizigers zijn immers ook internationaal. We werken ook niet vanuit bepaalde quota volgens de bevolkingsgroepen.”

Kerstmuziek

Zelfs het volume wordt nauwkeurig geregeld: “Wanneer er een metro toekomt, wordt de muziek automatisch luider”, vertelt Van Hamme. Verder wordt de muziek ook aangepast bij bepaalde themadagen. “Binnenkort gaan we vooral kerstmuziek spelen, en rond Valentijn kiezen we voor romantische nummers.”

Omgekeerd wordt ook met ernstige accidenten rekening gehouden: “Wanneer er ergens een persoonsongeval is gebeurd, zetten we daar de muziek volledig uit. In de nasleep van de gebeurtenissen in Maalbeek hebben we daar ook alleen maar ingetogen muziek gespeeld.”

De deal met Madonna

Wanneer er een artiest een nieuwe plaat lanceert, gebeurt het dat we een deal maken met het muzieklabel.

Tenslotte zit er ook een commercieel kantje aan de gespeelde muziek: “Wanneer er een artiest een nieuwe plaat lanceert, gebeurt het dat we een deal maken met het muzieklabel en gedurende een volledige dag alleen maar muziek van die artiest spelen.” Zo hielp de MIVB al bij de promotie van onder andere Kings of Leon, Lady Gaga en Madonna.

Tot 16 December loopt er ook een speciaal project, in het kader van het veertigjarig bestaan van de Brusselse metro. Op de website http://wunderground.mivb.be/ kunnen reizigers zelf een playlist van 15 nummers samenstellen, die met een beetje geluk binnenkort door de Brusselse konijnenpijpen knalt. Ook kan je er via de webradio de hele dag live luisteren naar de metromuziek.

Nu deze mysteries voor eens en voor altijd uitgeklaard zijn, kan u weer rustig verder pendelen en genieten van de nachtelijke Beethovens in uw favoriete metrostation.

(EVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content