Michael Giacchino beste filmcomponist op World Soundtrack Awards in Gent

24/10/15 om 21:15 - Bijgewerkt om 21:25

De Amerikaanse filmcomponist Michael Giacchino is in Gent door de World Soundtrack Academy verkozen als 'Film Composer of the Year'. Dat werd bekendgemaakt op de 15de uitreiking van de World Soundtrack Awards, het slotevenement van Film Fest Gent.

Michael Giacchino beste filmcomponist op World Soundtrack Awards in Gent

(archieffoto) © Reuters

Op de uitreiking van de vijftiende World Soundtrack Awards is de Amerikaan Michael Giacchino is tot filmcomponist van 2015 verkozen. De beste filmscore van het jaar gaat naar Antonio Sanchez' muziek voor "Birdman: Or (The Unexpected Virtue of Ignorance)", zo maakte de World Soundtrack Academy bekend op het slotevenement van het 42ste Film Fest Gent.

De Best Original Song written directly for a Film werd dit jaar 'The Apology Song' uit 'The Book of Life', met muziek van Gustavo Santaolalla, lyrics van Paul Williams en uitgevoerd door Diego Luna. Discovery of the year 2015 is eveneens Antonio Sanchez voor 'Birdman: Or (The Unexpected Virtue of Ignorance)'.

De Sabam Award for Best Young Composer ging naar Peer Kleinschmidt en de favoriet van het publiek was dit jaar de muziek van 'The Maze Runner' door John Paesano.

Na de uitreiking volgde een concert waarbij Brussels Philharmonic en het Vlaams Radio Koor, onder leiding van Dirk Brossé, een selectie brachten uit het uitgebreide oeuvre van centrale gast Alan Silvestri. De Hollywoodcomponist maakte recent nog muziek voor de autobiografische film 'The Walk', die in wereldpremière ging tijdens het concert.

Silvestri's naam wordt ook verbonden aan enkele populaire films zoals 'Back to the Future', 'Who Framed Roger Rabbit' en 'Forrest Gump'.

Verder werd in 't Kuipke nog muziek gebracht van de Britse filmcomponist Patrick Doyle, die overigens een Lifetime Achievement Award in ontvangst mocht nemen. Over het werk van Patrick Doyle en Alan Silvestri zei componist en dirigent Dirk Brossé, zaterdagnamiddag tijdens een vraaggesprek op Film Fest Gent: "Het soort muziek dat zij schrijven is een deel van het collectief geheugen. Ik heb al zoveel stukken gedirigeerd, klassiek en andere, alleen al hun scores te lezen, is als thuiskomen en muziekgeschiedenis ontmoeten."

Toch hebben filmcomponisten een specifieke rol. "Hun taak is om het verhaal met muziek te ondersteunen, maar als ze nog eens muziek kunnen schrijven die opgevoerd kan worden, dan is dat fantastisch werk."

Wat het werk van Doyle en Silvestri zo typisch maakt. "Er is een melodie. Van muziek onthouden we ritme en melodie in ons geheugen, al de rest vergeten we. Veel regisseurs vragen vandaag de dag "colours" en "clusters", maar vooral geen melodie, omdat het de aandacht zou afleiden van wat ze willen tonen."

Op het WSA-concert werd slot nog werk gebracht van Daniel Pemberton, onder meer muziek van 'The Counselor' en 'Steve Jobs' de ontdekking van 2014

Onze partners