Maurice Engelen en Bart Becks lanceren SonicAngel

12/05/10 om 14:29 - Bijgewerkt om 14:29

Bron: Knack Focus

De platenindustrie ligt volgens velen op haar gat, maar toch lanceren Maurice Engelen en Bart Becks een nieuw muzieklabel, SonicAngel. Doel: artiest en fan centraal zetten. 'Wat we doen is waardevol.'

Maurice Engelen en Bart Becks lanceren SonicAngel

Straf: in tijden van crisis - niet het minst in de muziekindustrie - een nieuw platenlabel oprichten, en dan nog zonder gevestigde waarden te tekenen. Maurice Engelen (Lords of Acid & Praga Khan) en Bart Becks (onder andere ex-CEO van Skynet en ex-President International van Netlog) stelden op 11 mei in het Leuvense Depot SonicAngel voor, een nieuw muziekplatform (paradepaardje: onze Eurosong-trots Tom Dice) met als hoofddoel de artiest en de fan centraal te zetten, via fanfunding, online audities en nieuwe media. Klinkt idealistisch, dus eens horen wat de heren te zeggen hebben.

Jullie willen jong, onbekend talent een kans geven, maar denken jullie voorlopig te kunnen overleven zonder grote of gevestigde namen?

Maurice Engelen: Zeer zeker, want we bouwen op talent. De Tom Dice van nu is een jonge muzikant, maar binnen twee jaar is dat misschien een artiest die een tweede album uit heeft en headliner is op een festival. Nu zijn het nog nieuwe artiesten die beginnen van scratch, maar dat verandert binnen enkele jaren.

Jullie spelen in op de nieuwe media en bieden online al enkele weken aandelenpakketten per artiest aan. Hoe loopt dat tot nu toe?

Bart Becks: We wilden eerst een tiental dagen proefdraaien, maar de helft van de aandelen voor Tom Dice is nu al verkocht, terwijl we nog niets hadden aangekondigd, behalve via Facebook en Twitter. Het is ongelooflijk hoe snel het opgepikt wordt. Dan denk je: 'Oké, wat we doen is waardevol.'

Als de funding voor een artiest niet rond geraakt, is dat voor zo'n jonge mensen dan geen zware morele klap?

Becks: We hebben inderdaad een barrière, dus als een artiest er niet in slaagt om genoeg in te zamelen, dan komt het er niet van. Dat is voor een stuk marktonderzoek, maar dat betekent niet dat die artiest niet goed is. Zolang hij kan evolueren, kan hij verder gaan. Zo kan die persoon zelf inschatten of het goed gaat of niet, dat is het eerlijkst. Je merkt aan de reactie van mensen dat ze het een goed idee vinden. Vanaf een paar euro kunnen ze iemand steunen en krijgen ze daar voordelen voor. Én het gevoel dat dankzij hen een jong talent wél op de markt kan komen, ondanks dat de hele wereld zegt dat het daarmee gedaan is. Wij zeggen: het kan wel.

SonicAngel heeft al kantoren in Santa Monica in Los Angeles. Is dat niet te ambitieus voor een nieuw bedrijf?

Becks: Nee, want in de Verenigde Staten staan we zelfs verder dan in België. Maurice heeft daar meer dan 2,5 miljoen platen verkocht en ik heb contacten bij YouTube, Facebook en in de technologiewereld. Dat zijn de twee componenten die we nodig hebben. We plannen ook een verlengstuk van SonicAngel in Wallonië en in Duitsland, waar het zal afhangen van één grote partner. Als die toestemt, zal dat een enorme explosie betekenen, maar het is nog wat vroeg om dat nu al te zeggen.

Sanne Jehoul

Onze partners