Mark Ronson en Katy B onthullen The Beat Wall

Mark Ronson en Katy B onthulden voor de pers The Beat Wall, een groot urban kunstwerk gelegen in Hackney in Londen en ontworpen ter gelegenheid van de Olympische Spelen.

The Beat Wall, een gigantisch urban kunstwerk, is door Mark Ronson en Katy B voorgesteld. De muur, gelegen in Hackney, op een steenworp van het Olympisch Stadion, is 25 meter breed en 10 meter hoog. Het werk is geschilderd door een collectief van jonge kunstenaars en toont hoe Ronson de wereld rondreist om verschillende atleten te ontmoeten die hem inspireerden voor de hymne van de Olympische Spelen. Met deze onthulling geeft Coca-Cola het startsein voor zijn Move to the Beat- campagne waarmee het de Olympische spelen en sport in het algemeen dichter bij tieners wil brengen.

De frisdrankgigant vroeg Mark Ronson een nummer te componeren waarin sportgeluiden verwerkt zitten. Hij zocht vijf sporten die hem interessant materiaal konden opleveren en kwam uit bij tafeltennis, sprinten, hordelopen, taekwondo en – wel, ja – boogschieten. Hij ging langs bij vijf atleten uit verschillende landen – en negeerde daarbij helaas ons, Belgen – om geluidsfragmenten op te nemen. Die verwerkte hij vervolgens in een catchy melodie waar Katy B haar vocalen over drapeerde.

Ronson kreeg carte blanche voor het nummer: “We hebben veel uitgeprobeerd en geëxperimenteerd. Zo vroegen we loopster Kseniya Vdovina om te rennen tot haar hartritme 120 slagen per minuut bereikte, wat tevens ook het tempo van de song is. We namen haar hartritme op via een microfoon die we plaatsten op een stethoscoop en gebruikten het als een soort polsslag voor het hele nummer.”

Het hele gebeuren werd vakkundig gefilmd. Dat materiaal werd verwerkt in een televisiecommercial – opgenomen in een stadion, voor een gewillig publiek en met de verschillende atleten in actie naast Ronson en Katy B. Er werd ook een semidocumentaire van gemaakt. ‘Sport gecombineerd met muziek gecombineerd met urban culture: het draait er allemaal om, jongeren te enthousiasmeren voor Londen 2012’, liet Ronson optekenen.

De commercial volgt eind februari en de documentaire krijgt in maart zijn première. Op de definitieve versie van de song is het wachten tot midden mei. Dan volgt een exclusieve releaseparty. Wie zolang niet kan wachten en toch al enig idee wil hebben van hoe de song zal klinken, kan op facebook.com/Coca-Cola een speciaal voor de gelegenheid ontwikkelde game meespelen. Elke week wordt er namelijk een nieuwe laag beats uit de song vrijgegeven: wie die vindt, krijgt toegang tot extra content én maakt finaal ook kans op een vipinvitatie voor de launch party in Londen.
Let the games begin. (KD/LK)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content