'Make it scary': waarom Michael Jacksons 'Thriller' niet met Halloween gelanceerd werd

03/12/16 om 10:38 - Bijgewerkt om 10:38

De videoclip voor Michael Jacksons hit 'Thriller' verscheen 33 jaar geleden voor het eerst op uw beeldbuis. Maar waarom lanceerden Jacksons managers de griezelige clip in december, in plaats van met Halloween? Mentalfloss zocht het uit.

'Make it scary': waarom Michael Jacksons 'Thriller' niet met Halloween gelanceerd werd

© YouTube

Thriller moet één van de meest gedraaide Halloweensongs zijn vanwege de videoclip, maar toch ging die clip pas een maand na de feestdag in première. Hoe is zo'n marketing fail kunnen gebeuren?

Het album Thriller -waarop dus logischerwijze de single Thriller stond- kwam uit in november 1982, en was tegen de zomer van het daaropvolgende jaar al zo'n 10 miljoen keer over de toonbank gegaan. Van februari tot en met mei stond Thriller bovenaan de Billboard200 hitlijst, en toen het album op 18 juni uiteindelijk een plaats zakte was Jackson daar absoluut niet mee opgezet en wilde per se nog een nummer één plek aan zijn CV kunnen toevoegen. Zowel 'Human Nature' als 'P.Y.T.' stonden klaar om op de wereld losgelaten te worden, maar Epic Records wist dat Jackson hiermee niet de eerste plaats in de wacht zou kunnen slepen. Het toenmalige hoofd van de promodienst Frank DiLeo stelde voor om een nieuwe videoclip op te nemen voor de title track van het album.

In Vanity Fair herinnert DiLeo zich hoe hij het idee bij de popster pitchte. "Het is heel simpel: het enige dat je moet doen is dansen, zingen en het een beetje eng maken."

via GIPHY

Monsterproject

Het bleek echter allerminst simpel. In augustus 1983 belde Michael Jackson met John Landis, de regisseur van de horrorkomedie An American Werewolf in London. Jackson vond de film een perfecte blauwdruk voor wat hij met de Thrillervideo wou doen, maar Landis stelde voor om het ambitieuzer aan te pakken: waarom zouden ze geen kortfilm opnemen, een prent die het zilveren doek waardig zou zijn, met Hollywoodmake-up, kostuums en een 35mm-camera. De popster was meteen om.

Het probleem van zo'n monsterproject? Het prijskaartje. Landis berekende dat de opnames en productie zo'n 900 000 dollar zou kosten - een prijs die het budget van Epic Records ruimschoots oversteeg. Thriller was tenslotte al de zevende single van een album dat straks al een jaar in de rekken zou liggen. Aangezien de platenmaatschappij het geld niet wou neerleggen bedacht Landis dat het misschien wel een goed idee was om een 'making of'-documentaire te maken tijdens de opnames, die dan per opbod aan verschillende televisienetwerken kon verkocht worden. Zowel MTV als Showtime hapten, en dokten respectievelijk 250 000 en 300 000 dollar. In september hadden Landis en Jackson hun financiering rond, op 11 oktober kon het team eindelijk beginnen filmen.

via GIPHY

Strong personal convictions

Een eind-oktober release op tijd Halloween zat er vanwege de grootte van het project op dat moment sowieso al niet meer in op dat moment, maar Jackson was de reden waarom de clip in de kast bleef tot 2 december. Het begon hem plots te dagen dat "het occulte thema" niet strookte met zijn geloof als Jehova's getuige - zijn kerk had bovendien geruchten over het project opgevangen en dreigde ermee Jackson uit te sluiten. De popster belde Landis in paniek en smeekte hem de negatieven van de voltooide clip te vernietigen, maar zwichtte uiteindelijk voor de tussenoplossing - de beroemde disclaimer "Due to my strong personal convictions, I wish to stress that this film in no way endorses a belief in the occult."

Die waarschuwing gaf de clip nog een extra mysterieus kantje en de Thrillervideo en bijhorende choreografie werden een enorm succes dat ook vandaag nog resoneert. Dankzij 'Thriller' de clip wist 'Thriller' het album weer de nummer één positie te bemachtigen, waar het van december tot april onvermurwbaar bleef staan. Tegen eind 1983 waren er 33 miljoen exemplaren van het album verkocht. In 2009 werd de clip opgenomen in de National Film Registry.

De 'Thriller'video is en blijft hiermee de meest geslaagde gemiste kans van de 20e eeuw.

(KS via Mentalfloss)

Onze partners