‘NIKS MIS MET BELEEFD ZIJN, TOCH?’

‘Wat in godsnaam is een toast kannibaal?’ De eerste vraag in een interview is zoals de eerst gespeelde bal in een snookerspel: voelt het contact goed, dan loopt het verder ook lekker. Maar wanneer Lianne La Havas op een Brussels terras naar de lokale cuisine polst, kan het alle kanten uit.

Lianne La Havas (26) is vegetariër, laat ze weten. Ze selecteert op het menu dus wijselijk iets anders dan toast met rundergehakt, augurk en worcestersaus. Pasta van de chef, zonder melk, eieren en boter als het kan. ‘Eigenlijk ben ik veganist, ja, maar dat woord gebruik ik niet graag. I hate saying it.’

Ze ziet er beeldig uit, hier onder een parasol van Hotel Metropole, bijna exact zoals op de hoes van haar recente, tweede plaat Blood. Die kwam La Havas al voorstellen tijdens de jongste editie van Pukkelpop, op 24 november zakt ze voor een uitgebreide bisronde af naar de Ancienne Belgique. Blood, opvolger van haar succesvolle debuut Is Your Love Big Enough? uit 2012, werd deze zomer op gemengde reviews onthaald door de internationale muziekpers, en La Havas is merkbaar op haar hoede. Ook wanneer ik vraag waarom ze precies naar Jamaica trok – de zangeres is van half-Jamaicaanse, half-Griekse afkomst – om de plaat te maken.

LIANNE LA HAVAS: Ik ben helemaal niet naar Jamaica gegaan om het album te maken, wel om op vakantie te gaan.

Excuus. Maar je hebt er wel met reggae- en dancehallproducer Stephen McGregor gewerkt, toch?

LA HAVAS: Ik heb er Stephen ontmoet, tijdens mijn vakantie, en we hebben er vooral naar muziek geluisterd. Ik heb hem ook enkele van mijn songs gespeeld, en gaandeweg is het idee ontstaan om samen te werken.

Ik wilde niet met Stephen werken omdat hij een goede reggaeproducer of dancehallproducer is, maar omdat hij en de omgeving me inspireerden. Ik zou niet weten wat ik zou kunnen bijdragen aan reggaemuziek, maar er hangt wel iets in de Jamaicaanse lucht. Een bepaalde energie, een bepaalde vrijheid, alsof je grooves uit de lucht kunt plukken. Ik heb er geleerd hoe grooves precies in elkaar zitten en hoe een goede beat werkt.

En, hoe werkt een goede beat?

LA HAVAS:(lacht) Het heeft te maken met ruimte, met wat er niet is. En gevoel, natuurlijk, geloven dat het goed zit wanneer het goed zit, en daar het nodige geduld en vertrouwen in hebben. Dát heb ik vooral aan Jamaica overgehouden: de vrijheid om zelf aan te voelen wanneer het goed voelt. Dat is waar Jamaicaanse muziek om draait: feeling the rhythm.

En wat met de Griekse helft van Lianne La Havas? Hoe manifesteert die zich in je muziek?

LA HAVAS: Toen ik klein was, speelde mijn vader me vaak traditionele liedjes uit Griekenland, omdat die muziek van nature niet zo toegankelijk is en hij er zeker van wilde zijn dat ik iets oppikte van de Griekse cultuur. Ik heb er een voorliefde voor vreemde tijdssignaturen en door elkaar lopende tonaarden in majeur en mineur aan overgehouden. Je hoort het vooral aan de patronen die ik gebruik in mijn gitaarspel, maar ook in mijn manier van zingen, die soms een beetje droneachtig aandoet. Die kant van mijn stamboom was eigenlijk al goed te horen op mijn debuutplaat, deze keer wilde ik ook aan de Caraïbische vertakking aandacht schenken.

De songs op je debuut kwamen voornamelijk met je producer Matt Hales tot stand, deze keer deden er veel meer mensen een duit in het zakje: Paul Epworth, bekend van Adele, Howard Lawrence van Disclosure, Jamie Lidell, Al Shux, die onder meer Empire State of Mind maakte met Jay Z, en Mark Batson, die veel songs voor Eminem en Alicia Keys heeft geschreven.

LA HAVAS: Allemaal mensen met hun eigen stijl en verschillende persoonlijkheid, inderdaad. Wat wil je precies weten?

Of je niet liever zelf meer controle over de liedjes op je platen wil.

LA HAVAS: Ja maar, die mensen werken voor mij, hé! Ze zijn er om me te helpen bij wat ík wil maken. Daar is toch niets mis mee?

Neen, maar zou je niet graag eens, songschrijver zijnde, een plaat op je eentje willen maken, zonder invloed van buitenaf?

LA HAVAS: Waarom? Ik bedoel: dat album zal er uiteindelijk wel van komen, maar ik werk ook graag samen met andere mensen. Als het resultaat beter is dan wat ik alleen zou klaarspelen, waarom niet? Er staan songs op deze plaat die ik nooit geschreven zou hebben zonder de hulp van anderen.

Een van die anderen is Sam Dew, een r&b-producer en songschrijver die vorig jaar samen met zangeres Alice Smith en Dave Sitek van TV on the Radio Shell Shocked uitbracht, een kwaaie protestsong over Eric Garner, die gewurgd werd door de New Yorkse politie. Heb jij nooit zin om eens je tanden en stekels te laten zien in je muziek?

LA HAVAS: Dat doe ik toch? Ik heb al behoorlijk kwaaie songs uitgebracht, hoor.

Mja, maar het valt op hoe vaak in reviews van je platen woorden als ‘beleefd’, ‘licht’ en ‘lief’ vallen. The Guardian gebruikte zelfs ‘perfect gemanicuurd’ om je muziek te omschrijven.

LA HAVAS: Daar heb ik niks op tegen, al hoor ik liever ‘gevarieerd’. Maar journalisten mogen uiteraard schrijven wat ze willen. Trouwens, er niks mis met beleefd zijn, toch?

Om af te sluiten: de verplichte vragenronde over Prince, die zich opwerpt als mentor en supporter van je…

LA HAVAS:(onderbreekt) We zijn vrienden, dat is alles.

Vrienden als in ‘ik voel me een beetje down op vrijdagavond en ik bel een vriend op’-vrienden?

LA HAVAS:Yeah, sure. Waarom kijk je zo raar?

Omdat Prince me zo een afgesloten, onbereikbaar persoon lijkt.

LA HAVAS: Ik heb zijn rechtstreekse nummer niet in mijn telefoon zitten, als je dat bedoelt. Maar we e-mailen regelmatig. En soms belt hij me op om wat te kletsen. Ik beschouw mezelf heel gelukkig met een vriend als Prince. En ik ben heus niet de enige. Hij heeft best veel vrienden, hoor. Prince was trouwens heel gelukkig toen ik besloot een veganistisch dieet te volgen.

Ga je hem vertellen over de lekkere spaghetti die je gegeten hebt op een terrasje met een Belgische journalist?

LA HAVAS:(droog) De spaghetti zal waarschijnlijk ter sprake komen, ja.

LIANNE LA HAVAS

Op 24/11 in de AB, Brussel. Alle info: abconcerts.be.

DOOR JONAS BOEL

Lianne La Havas ‘PERFECT GEMANICUURD? IK HEB AL BEHOORLIJK KWAAIE SONGS UITGEBRACHT, HOOR.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content