Kwart meer jonge Europese muzikanten treden op in ander land door Liveurope

© Wouter Van Vaerenbergh

Liveurope, het samenwerkingsplatform van dertien Europese concertzalen gefinancierd door Europese Unie, heeft tijdens het concertseizoen 2014-2015 378 opkomende bands aan een optreden geholpen in een ander Europees land. Dat resulteerde in een stijging van 23 procent tegenover het jaar ervoor.

Dezelfde periode daarvoor waren dat er nog 294, een stijging van 23 procent. Dat zegt Fabien Miclet van Liveurope woensdag, naar aanleiding van de presentatie van de jaarresultaten. De Brusselse concertzaal Ancienne Belgique is de coördinator van het platform.

In totaal staken 559 muzikale acts de landsgrenzen over, maar om een dominantie van West-Europese bands te vermijden en de concertzalen uit hun “comfort zone” te halen, worden er slechts 5 groepen per nationaliteit meegeteld, wat omgerekend neerkomt op 378 optredens van opkomend talent. De bedoeling van het platform, dat vorig jaar in oktober gelanceerd werd, is om muzikale acts die maximaal 5 jaar actief zijn en nog geen drie albums hebben opgenomen, de kans te geven om in een van de 31 andere landen van de Europese Unie of kandidaatlanden op te treden.

De Europese Unie, die het project via Creative Europe jaarlijks voor 500.000 euro steunt, hoopte bij de lancering dat “Europeanen elkaar door het project zullen ontmoeten en muziek de nationale grenzen zal oversteken”. Volgens het eerste jaarverslag van Liveurope lijkt dat alvast te lukken. Gemiddeld traden er 12 nationaliteiten op in een van de deelnemende concertzalen. Voor het project lag dit gemiddelde op negen.

De AB, die het project coördineert, programmeerde in dit kader 60 groepen met 12 verschillende nationaliteiten. Maar Belgische groepen liggen zelf ook goed in de Europese markt. Iets minder dan 7 pct van alle deelnemende groepen had de Belgische nationaliteit, goed voor 25 bands.

Muzikale acts uit het Verenigd Koninkrijk blijken het populairst met 30,5 pct van de boekingen. Bands in de Europese periferie hebben het moeilijker om geboekt te worden. Slechts 6,2 pct komt uit Zuidwest-Europe en 3,1 pct uit Zuidoost-Europa. Miclet gelooft dat ook bands uit deze landen hun kans zullen krijgen, al zal dat tijd kosten. “We kunnen dit niet forceren want de kwaliteit primeert. Wij kunnen enkel de financiële steun bieden aan de concertzalen, maar zij behouden wel hun artistieke vrijheid”, besluit Miclet.

Leuk detail: de Limburgers van The Sore Losers fungeren als soundtrack voor het presentatiefilmpje.(Belga/LP)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content