‘Je herkent ze aan hun drive’: de maker van de Bonzaidocumentaire over 5 essentiële tracks

© /

Muziekuitgever Francis Weyns maakte een documentaire over ‘zijn’ Bonzai Records, dat dit jaar 25 jaar bestaat. ‘Back To Earth mag voor mijn part naast Leftfield en The Chemical Brothers staan.’

Het 25-jarig bestaan van Bonzai Records, het legendarische label dat heel wat Belgische danceklassiekers voortbracht, wordt al een tijdje gevierd. Pas nog remixten enkele hedendaagse artiesten als Stuff en Charlotte De Witte enkele cruciale Bonzaitracks.

Nu is er een documentaire over het label van de hand van Francis Weyns, muziekuitgever van Bonzai en verantwoordelijke van Red Bull Elektropedia. Hij sprak met pioniers als Yves Deruyter en Jan Vervloet, maar ook met andere topdeejays als Charlotte De Witte en Bjarki over de invloed van het label.

De documentaire, die Bonzai – The Story heet, is hier sinds zaterdagavond integraal te bekijken.

Voor KnackFocus.be selecteerde Weyns alvast vijf tracks die volgens hem het gezicht en de sound van Bonzai Records mee hebben bepaald. Beginnen doet hij bij het allerprilste begin: de tweede release van het label.

1. Bonzaï Channel One (Thunderball, 1993)

‘De jump- en hardcorescene was toen ontzettend groot’, zegt Weyns. ‘Jan Vervloet had maar een beperkt arsenaal aan instrumenten en apparatuur om mee aan de slag te gaan, maar maakte daar optimaal gebruik van. Het resultaat is een minimalistische, rechttoe-rechtaantrack, die LeFtO jaren later nog zou remixen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

2. House of House (Cherrymoon Trax, 1994)

Wie de geschiedenis van Bonzai belicht, kan niet om de discotheken heen die toen gigantisch waren, zoals de Montini in Sint-Truiden, de Extreme in Affligem of de Cherrymoon in Lokeren. Rond die laatste club richtten enkele deejays een groep op om tracks uit te brengen als promotie. ‘Ook in de clubs van vandaag is dit een echt anthem’, zegt Weyns. ‘Een populaire deejay als Nina Kraviz gooit het regelmatig in haar set.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

3. Universal Nation (Push, 1998)

De nummer 1 van The Greatest Switch 2016 én de slottrack van Charlotte De Wittes set op Rock Werchter afgelopen zomer was initieel een B-kantje, weet Weyns. ‘Het nummer is tekenend voor de evolutie die Bonzai toen doormaakte, van jump en hardcore naar trance. Het is wat radiovriendelijk, met minder harde beats. Het paste toen ook perfect in de tijdsgeest, met compilaties van dancetracks die bijzonder goed werden verkocht. Dat waren commerciële cd’s, maar ook undergroundtracks kregen daarop een plekje.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

4. Back To Earth (Yves Deruyter, 1998)

‘Dit is zó’n goed nummer!’ zegt Weyns meteen. ‘Voor mijn part de beste Belgische dancetrack ooit. De gasten van Bonzai wisten perfect wat er toen werkte in de dansvloer. Het zit in de klanken, de opbouw, allerlei kleine details.Deze track staat in mijn ogen naast het beste van The Chemical Brothers en Leftfield.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

5. Boots On The Run (Insider, 1999)

‘Dit nummer toont aan hoe breed de catalogus van Bonzai is. Toen ik het voor de eerste keer hoorde, wist ik meteen dat het zou werken in de clubs, ook al is het op zich een simpele track en gebeurt er niet zoveel. Dat nummer is niet gemaakt voor de charts, wel voor de dansvloer.’

Dat is volgens Weyns de gemeenschappelijke deler van alle Bonzaisongs. ‘Ze hebben allemaal diezelfde drive, dat aanjagende.In onze documentaire zegt ook Charlotte De Witte dat je enkel aan die drive een Bonzainummer herkent.’

‘Al die gasten uit die periode wisten perfect wat er zou werken in de discotheken en werkten in de studio’s van Bonzai dag en nacht aan hun muziek. Het was het enige waarmee ze bezig waren.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content