Jazzfotograaf Jos Knaepen overleden

20/10/16 om 09:58 - Bijgewerkt op 21/10/16 om 13:56

Gisteravond is de Belgische jazzfotograaf Jos Knaepen, huisfotograaf van Knack, overleden. 'Jazzmuzikanten in binnen- en buitenland voelden: deze man is een van ons, hij heeft toevallig een ander instrument', reageert Knack-journalist Bart Cornand.

Jazzfotograaf Jos Knaepen overleden

Jazzfotograaf Jos Knaepen © Cees van de Ven

Knack neemt met een zwaar gemoed afscheid van Jos Knaepen, jazzfotograaf par excellence. Hij was al enige tijd ziek, en overleed gisteravond. Hij werd 71.

Knaepen ontdekte de jazz op zijn zeventiende, toen hij zijn eerste elpees van gitarist Django Reinhardt kocht. In dezelfde periode begon hij ook te fotograferen, eerst als sportfotograaf bij Het Nieuwsblad. Halfweg de jaren 80 nam hij een pauze van enkele jaren. Hij liet de sport voor wat ze was en legde zich toe op zijn grote liefde: de jazz. Hij stond mee aan de wieg van het blad Jazzmozaïek en was sinds 2001 de vaste jazzfotograaf van Knack.

'Uren, dagen, weken zijn we samen opgetrokken, van Gent via Marciac tot New York en terug', vertelt Knack-journalist Bart Cornand. 'Iedereen kende hem in de jazzwereld. Waar hij ook kwam, gingen deuren open. Omdat muzikanten in binnen- en buitenland voelden: deze man is een van ons, hij heeft toevallig een ander instrument.'

Delen

'Muzikanten in binnen- en buitenland voelden: deze man is een van ons, hij heeft toevallig een ander instrument'

Jos groeide wereldwijd uit tot een begrip in de jazzfotografie. Buiten België gebruikten weinigen zijn echte naam: iedereen kende hem als 'The Jazzman' - ook de grootste artiesten. Tijdens zijn carrière legde hij zowat alle grootheden van de jazz vast op de gevoelige plaat, van Wynton Marsalis over Wayne Shorter tot Sonny Rollins.

Een andere Belgische topjazzmuzikant, Jef Neve, reageert verslagen.

Knaepen was de officiële fotograaf van Jazz Middelheim en Blue Note/Gent Jazz Festival. Hij publiceerde in het gerenommeerde jazztijdschrift Down Beat, had in 2008 een solo-expo in Kansas City, en zijn foto's werden gebruikt door Carnegie Hall en het Smithsonian Institute. In 2014 won hij de SABAM Jazz Award voor zijn inzet voor de jazz.

Recent bracht Knack een eerbetoon van 100 pagina's uit aan Toots Thielemans, met daarin dozijnen beelden van Knaepen. De twee waren dan ook boezemvrienden. Toots zei ooit over zijn copain: 'De camera van Jos heeft ogen, oren en een hart.' De nagel op de kop. Knaepen ontwikkelde een geciseleerde stijl, rustig, gedetailleerd, met respect voor de muzikant. Aan gekke bekken had hij een hekel, aan mitraillerende fotografen in de frontstage van festivals nog meer. Waar anderen hele reeksen digitale foto's schoten in de hoop één keer raak te treffen, wachtte Knaepen zijn moment af en liet zijn trouwe Leica één keer klikken.

'Voor mij is het belangrijkste om het moment te vangen waarop iedereen op het podium in balans is, wanneer de muzikant in totale harmonie is met zichzelf en zijn medespelers', vertelde hij daarover. 'Je kunt het zien en het voelen, het is het kippenvelmoment.'

De redactie wenst Jos' familie en zijn partner sterkte en warmte toe. En voor Jos draaien we een plaat van zijn geliefde pianist Bill Evans, een fotograaf die toevallig een ander instrument speelde. (BC/JVL)

Onze partners