Jamie xx @ Pukkelpop: Hij danst!

Jamie xx © Thomas Sweertvaegher

Ooit was Jamie Smith het stilste, meest teruggetrokken en verlegen lid van The xx. Nu heeft hij een verdomd knap soloalbum uit en sluit de jongeman een volle Dance Hall af met een dj-set. En hij deed dat goed.

DJ-sets, je kan ze niet op vier handen tellen tijdens Pukkelpop. Maar de ene dj is de andere niet. Vraag maar aan alle mensen die maanden van tevoren de komst van Jamie xx naar de AB (23 oktober) compleet uitverkochten.

Het was voorspelbaar, maar mistte daarom niet minder zijn effect: de eerste plaat die Smith oplegde was Good Times van The Persuasions, uit 1972. Het is de gospelsample uit de single I Know There’s Gonna Be (Good Times), en de hele tent zingt zwaaiend mee – mooi, gospel uit de seventies op Pukkelpop anno 2015. De single in kwestie werd er door Smith netjes in gemixt. Opnieuw: voorspelbaar, maar een goede start.

Vinyl, dat zwarte goud dat ondanks de onverbiddelijke vooruitgang maar niet in waarde wil dalen. Jamie xx zweert er bij, en dat kan af en toe z’n nadelen hebben: tijdens het derde (disco)nummer hapert de naald van zijn platenspeler. Aan diegenen die het nodig vonden om ‘boe!’ te roepen: dat hoort nu eenmaal bij iemand die platen, en geen digitale bestandjes uit een laptop speelt. Een krasje op een plaat is een litteken, een teken van leven.

En hij danst, achter de draaitafels! Jamie xx, van de notoire muurbloempjes The xx. Danst. Vier sterren voor een dj-set, het lijkt misschien wat vreemd. Maar Jamie doet meer dan plaatjes draaien. Hij legt het DNA van zijn eigen muziek bloot, met disco, dubstep, vintage house en techno. En ook enkele platen van eigen makelij, zoals I’ll Take Care of You, uit We’re New Here, zijn album met de betreurde Gil Scott-Heron uit 2011. Afsluiten deed ie met Oh My Gosh, één van die knappe collages op dat knappe album van hem. En dat was het: knappe dj-set. Niet meer, maar zeker niet minder.