Initiatie glamrock

Houd vrouwen en kinderen binnen en get on your boots! Onze platenman neemt u deze week mee in het spoor van Slade, David Bowie, Gary Glitter en T. Rex.

Voor er zelfs nog maar sprake was van het huiveringwekkende Amerikaans fenomeen “hairy metal” zwaaide glamrock begin jaren zeventig de muzikale scepter over de – voornamelijk – Europese hitlijsten. Met uitzondering van Alice Cooper, New York Dolls en The Runaways bleef glamrock in de eerste plaats een Britse aangelegenheid.

Het Britse schrijvers- en producersduo Chinn en Mike Chapman ontpopten zich daarbij tot de hofleverancier voor ondermeer Mud, Sweet, en Suzi Quatro en behaalden tussen 1973 en 1974 niet minder dan negentien singles in de Britse top twintigcharts. David Bowie, Marc Bolan, Roxy Music en Queen gaven glamrock een credibel imago, maar mid jaren zeventig was de rage definitief voorbij. De make-up, glitterkostuums en schoenen met torenhoge plateau-zolen werden weer netjes opgeborgen en punk werd the next big thing.

Slade : Slade Alive (1972) In 1965 versterken drummer Don Powell en gitarist Dave Hill hun groepje, de ‘N Betweens, met zanger Nicky Holder en basgitaris Jim Lea. Vier jaar later neemt ex-Animals bassist en Jimi Hendrix-manager Chas Chandler de groep, herdoopt tot Ambrose Slade, onder zijn hoede. Chandler verhuist de groep van Fontana Records naar Polydor Records, motiveert de bandleden aan om vooral eigen songmateriaal te schrijven, kort de groepsnaam tot Slade in en cultiveert de working class achtergrond van de bandleden.

Een jaar later en twee geflopte albums verder, scoort Slade een hattrick met de singles Get Down And Get With It, Coz I Luv You en Look Wot You Dun. Manager Chas Chandler wil vooral de sterke live-reputatie van Slade benadrukken en overtuigt de groep om een live-album op te nemen. Slade Alive wordt in maart 1972 ingeblikt tijdens drie achtereenvolgende concerten. De plaat, die zonder enige overdubs uitgebracht wordt, haalt de top drie in de Engelse albumcharts.

In de eerste helft van de jaren zeventig scoort Slade zeventien hits in de Engelse top twintig singlescharts. Mid jaren zeventig verhuist de band naar de Verenigde Staten om de Amerikaanse markt te veroveren. Die poging mislukt volledig en het duurt tot 1980 tot Slade terug naar de oppervlakte komt met de live-registratie van hun legendarische comeback op het Reading Festival.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Gary Glitter : The Best Of Gary Glitter (1975)

Paul Francis Gadd, aka Gary Glitter debuteert mid jaren zestig in een aantal Londense clubs. In 1970 adopteert Paul Gadd le nom de plume Gary Glitter en scoort hij twee jaar later de hitsingle Rock And Roll (Parts 1 and 2). Na hits als Do You Wanna Touch Me en I’m The Leader Of The Gang taant het success langzamerhand.

Eind jaren negentig wordt Glitters’ comeback (met ondermeer een cameo in de Spice Girls-film Spice World) overschaduwd door zijn arrestatie voor ondermeer verkrachting van enkele minderjarige meisjes en het bezit van kinderpornografie. De Spice Girls besluiten wijselijk om de Gary Glitter-scene uit de film te knippen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Marc Bolan : The Best of the Twentieth Century Boys (1985) Producer Tony Visconti neemt samen met Marc Bolan – née Mark Feld -in 1970 het nummer Ride A White Swan op en dat nummer zorgt een jaar later voor Bolan’s grote doorbraak. Marc Bolan – die net voordien de gelegenheidsformatie T. Rex gevormd heeft – wordt samen met vriend David Bowie tot de protagonisten van de generation glamrock uitgeroepen.

Met songs als Metal Gury, Telegram Sam en maar vooral Children Of The Revolution en Get It On behaalt Bolan ene top twintig hit na de andere. Eind 1973 hapert de succesformule – 20th Century Boy wordt een hit in mineur -, vier jaar later wordt een nieuwe comeback abrupt gestopt wanneer Marc Bolan op weg naar huis in een verkeersongeluk sterft.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

David Bowie : The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (1972)

Bowie, die in 1972 al vier albums achter de kiezen heeft, kroont zichzelf tot het monstre sacré van de glamrock met zijn alter-ego Ziggy Stardust. Het concept-album – het verhaal is losjes geïnspireerd op het korte maar turbulente leven van meisjesidool Vince Taylor – levert maar één single op (de top tien hit Starman), maar wordt algemeen als een van de beste albums uit de jaren zeventig beschouwd. Een jaar later begraaft Bowie, die volledig in de Ziggy-rol opgaat, zijn glamrock-imago om een paar jaar later als The Thin White Duke boven water te komen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Francis Weyns

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content