Hoe Sylvain Tack dé manager van de twintigste eeuw werd (volgens Belpop Bonanza)

07/11/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 09/11/17 om 16:46
Uit Knack Focus van 08/11/17

De ranch van Belpop Bonanza breidt fiks uit, met een vierde theatervoorstelling, een driedubbele cd, een tv-programma en een nieuw boek, bij een nieuwe uitgeverij: Sylvain. Naar Sylvain Tack, dé manager van de 20e eeuw volgens belpopkenner Jan Delvaux: 'Tack had het allemaal. Een succeswafel, gouden platen en een gele Porsche. En toen wilde hij helaas radio gaan maken.' Een voorpublicatie.

Het nachtleven van Halle wordt in de jaren zestig gedirigeerd door een geestige geestelijke: pater Pax, geboren als Willem de Rooij, wil wat doen voor de jongeren in het stadje ten zuiden van Brussel. In de kelder van het klooster van de paters Conventuelen richt hij een club en repetitieruimtes voor groepen in. Pax merkt dat een daarvan, The Criminals, groot potentieel heeft. Hij ziet in het muziekblad Jukebox een advertentie van producent Jean Kluger, die nieuw talent zoekt. The Criminals mogen op auditie komen. 'Pax laadde ons materiaal op het dak van zijn Wartburg, gooide er een zeil over en zo trokken we naar Brussel', zegt Paul Severs, zanger van de groep. 'Kluger vond ons goed. Maar hij wilde een zanger, geen groep. En het moest in het Nederlands zijn, want dat verkocht goed.' The Criminals worden Paul Severs & The Criminals. Ze vertalen hun nummer You Will Stay in My Heart als Geen wonder dat ik ween - een titel die bedacht is door Pax. Het plaatje heeft succes en de groep mag overal in de Brusselse rand gaan spelen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners