Hoe Studio 54 veertig jaar geleden de toekomst van de clubcultuur tekende

26/09/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 29/09/17 om 14:13
Uit Knack Focus van 27/09/17

De beste reclame zijn de beste mensen op het beste moment, en dat idee gaat al iets langer mee dan Instagram. Veertig jaar geleden werd het in het nachtleven geïntroduceerd en geperfectioneerd door een New Yorkse discotheek.

'It was about the body. It was about the look. It was about the drugs. It was about sex', herinnert dj Nicky Siano zich over Studio 54 in het naslagwerk Last Night a DJ Saved My Life (1999). Siano is al een veteraan van het New Yorkse nachtleven wanneer hij in 1977 gevraagd wordt om tijdens de weekdagen het muzikale roer van de nieuwe danstempel in handen te nemen. Zijn eigen club, The Gallery, is tegelijk voorganger en voorbeeld geweest voor Studio 54, maar net zoals andere oudgedienden van de discoscene voelt hij instinctief aan dat hier een nieuw, ander tijdperk wordt ingeluid. 'Het stond zo hard op zichzelf, and it fucked the whole thing up.'
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info