Groezrock 2014: het festivalrapport

© Twitter Monster Energy

Aangezien geen enkel concept nog waarde heeft als het niet minstens in beschonken toestand beoordeeld wordt op ‘sfeer en gezelligheid’ geeft Knack Focus zichzelf het privilege om festivals, festivalgangers en festivalacts een scorebord onder de neus te duwen. Dit was Groezrock 2014!

Het punk- en hardcorefestival Groezrock behoeft geen introductie. Al 22 jaar wordt Meerhout bij het krieken van de meimaand overspoeld met bassdrums, gitaarsolo’s en oorverdovend keelgeluid. Knack Focus nam de rode pen en de earplugs in de hand en boekte een retourtje Kempen. It’s a dirty job, but someone’s gotta do it.

AARDRIJKSKUNDE: 9,5/10

U was weer talrijk en zo heeft u het gat in de ozonlaag weer knap gestretcht. Spanjaarden, Zweden, Duitsers, Portugezen, Australiërs en zelfs West-Vlamingen zakten af naar de Kempen om de meer dan 75 bands uit 14 verschillende landen aan het werk te zien. Bovendien maakte geen enkele frontman de vergissing een foute stad door zijn microfoon te brullen – toegegeven, de meesten hielden het simpel met ‘Belgium’, maar hey, dat is nog steeds beter dan het gruwelijke “Antwerk” dat Justin Timberlake afgelopen week uit zijn veel te strakke mouw wist te schudden.

CHEMIE: 8/10

Het was behoorlijk heet, thans als u de menselijke warmte in de concerttenten ging opzoeken. Akkoord, er werd gestagedived, gemoshpit, gecrowdsurft, en gehighkickt (zie eveneens ‘Lichamelijke Opvoeding’) maar geen enkele elleboogstoot, geen enkele knie-uithaal en geen ongelukkige trap in de maag was uit haat, maar slechts een uiting van adrenaline bij het aan het werk zien en horen van uw favoriete bands. U zag elkaar duidelijk graag, en wij u ook.

GESCHIEDENIS: 7,5/10

De Groezrockorganisatie is wederom in de archieven gedoken voor het samenstellen van de line-up en dat leverde behoorlijk wat nostalgie op. Bands als Cro-Mags, NOFX, Descendents en Brand New bleken een goede zet, want u brulde vol enthousiasme de lyrics uit uw jeugd mee.

LICHAMELIJKE OPVOEDING: 9,5/10

U voelt wellicht zelf ook dat uw kuitspieren geen Brugdag Van De Arbeid mochten nemen. Vooral tijdens de shows van Touché Amoré, Modern Life Is War, Iron Chic en H20 (niet toevallig aan de beruchte Etnies stage zonder hekken voor het podium) werd er duchtig heen en weer gesprongen. Schouderklopjes en tijgerbalsem voor iedereen!

MAATSCHAPPIJLEER: 8/10

Wij schreven het eerder al maar nergens wordt onze maatschappij zo mooi vertegenwoordigd als op Groezrock. Nationaliteiten en leeftijden verbroederen over het goedkope bier, punkers knikken hallo aan wavers, veganisten (bijzonder goed voorzien door de fantastische cateraar ‘just like your mom’) nemen geen aanstoot aan burgervreters en metalcore en poppunk staan ontroerend vreedzaam naast elkaar op de affiche.

MUZIKALE OPVOEDING: 7/10

Een festival waar niets nieuws te ontdekken valt is een treurig festival. Groezrock geeft jonge bands graag een fikse dauw richting het Vlaemsche publiek door hen een volwaardige plek op de affiche te geven. Lucky bastards dit jaar waren onder meer The Smith Street Band, Elway en Restorations, en aan hun leeggeroofde merchtafels te zien, zijn ze u best bevallen.

TAALKUNDE: 7/10

Uw stembanden waren duidelijk gesmeerd, want volgend proza is slechts een greep uit de lyrics die u uit volle borst over de graszoden liet schallen: I used to be a lot like you, but now I’m only me (Boysetsfire), What it meant, what it meant to you friend (Judge), We won’t stand for hazy eyes anymore (Taking Back Sunday), Tick Tick Tick Tick Tick Tick Tick Boom (The Hives)

TECHNOLOGISCHE OPVOEDING: 5 (miljoen)/10

Hoewel de Groezrocktwitteraccount flink zijn best deed om thuisblijvers jaloers te maken en festivalgangers op de hoogte te brengen, was de technologie zwaar ondervertegenwoordigd in Meerhout. Groezrock is nu eenmaal een festival waar de kans 85% hoger ligt om door een molenwiekende gek tegen de neus of in de oksel gemept te worden. Het filmen of fotograferen van optredens met smartphone of tablet is dus niet opportuun en bijgevolg niet geliefd, maar ons leest u in ieder geval niet klagen. Sterker nog, wij pleiten voor een wetsvoorstel dat iedereen die een iPad (ja, ook de mini) naar een live gebeurtenis richt voortaan volledig legaal met een droge, doch kordate pets tegen het achterhoofd bestraft moet worden. Wat Cesar Milan kan, kunnen wij ook.

VROUWENSTUDIES: 2/10

Waar er ontzettend veel vrouwen in het Groezrockpubliek rondhotsten, zo waren er ontzettend weinig vrouwen present op de Groezrockpodia. Afgezien van Fabulous Disaster, The Charm The Fury en INVSN (Adam Lazzara van Taking Back Sunday is een twijfelgeval) was de line-up, om Shakespeare te quoten, een behoorlijk zwiebelend sausage fest. Nochtans brengt Walls Of Jericho dit jaar naar eigen zeggen een nieuwe plaat uit (hoog tijd om de fans weer warm te maken?) en is ‘Masks’ van Eyes Set To Kill nog geen jaar oud. Hou hier voortaan rekening mee, beste organisatie, want wij hebben toch menig festivalganger om tieten horen schreeuwen.

ZEDENLEER: 6/10

Zelfs na Groezrock (waar soms een skinhead niet te beroerd is om zijn blinkende schedel te tonen) komt u met normen en waarden naar huis, aangeleverd door ontroerde (dronken?) frontmannen die het niet kunnen laten om in hun bindteksten advies als ‘follow your dreams’ en ‘stay true to yourself’ door de microfoon te snotteren. Het uitgelezen moment om uw veters te strikken wethinks, maar vooral doen hoor, dat truestayen!


EXTRA CREDITS:

– De vijf Duitse meisjes die op hun fragiele uppies een indrukwekkende circlepit startten tijdens New Found Glory (!!!) en zelfs enkele pirouettes draaiden met gevaarlijk uitziende kerels met Terror sweatshirt + 7 credits
– Het kleine jongetje met bandshirt dat door Falling In Reverse op het podium geroepen werd. + 1 credit
– De zestiger (wij gokken maar wat) die tijdens het optreden van The Offspring onafgebroken meeknikte met de muziek en zijn hand in een verkrampt duivelshoorntje hield. Veertig. Minuten. Lang. Pretty fly for an old guy. + 6 credits
– De jongen die tijdens Norma Jean nostalgisch en met volledige goedkeuring van de scene zuchtte dat “2002 toch heel ver weg is”. + 3 credits


Totaalscore: 8,7/10


Oordeel van het feestcomité: Goeienbal, Groezrock

Katrin Swartenbroux

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content