‘Gratis U2-album kost Apple ruim 100 miljoen dollar’

Apple betaalde maar liefst 100 miljoen dollar om de langspeler Songs of Innocence gratis (en ongevraagd) naar de muziekbibliotheken van de 500 miljoen iTunes-gebruikers te loodsen.

De marketingstunt rond het nieuwe album van U2 mocht wat kosten. Apple betaalde maar liefst 100 miljoen dollar om de langspeler Songs of Innocence gratis naar de muzieklijstjes van 500 miljoen iTunes-gebruikers te loodsen. Dat zei de manager van Bono en co in het muziekblad Billboard. De megaconcern overhandigde daarbovenop een aanzienlijke geldcheque aan de Ierse groep.

De kerstman des huizes schoot dit jaar wel heel vroeg in actie, maar niet iedereen is even happy met het cadeau van het computerbedrijf. Vooral de manier waarop het album gratis (en ongevraagd) werd ‘aangeboden’, wordt door velen bekritiseerd. iTunes-gebruikers die de instelling ‘automatisch downloaden’ hadden geactiveerd, kregen de nieuwe U2-songs automatisch in hun muziekverzameling. Dat was een aangename verrassing voor de vele fans, voor anderen ongevraagde ‘spam’, en een bron van ergernis voor diegenen die het niet met U2 hebben.

Bovendien blijkt zou de stunt een loopje nemen met de Europese Cookiewet. Downloaden op toestellen zonder voorafgaande melding, kan slechts in sommige gevallen, bijvoorbeeld wanneer het nodig is om software te laten werken. En dat is hier niet het geval, zo legt internetjurist Arnoud Engelfriet uit aan Nu.nl.

Het album ‘Songs of Innocence’ komt fysiek uit op 10 oktober. (DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content