Fans sponsoren twee nieuwe albums van Public Enemy

Het legendarische Amerikaanse hiphopcollectief Public Enemy brengt dit jaar voor het eerst sinds 2007 nieuw werk uit. Dankzij een inzamelactie van hun fans kregen de rappers voldoende geld bijeen om twee albums te financieren.

How You Sell Soul To A Soulless People Who Sold Their Soul? was het laatste album dat Chuck D en de zijnen uitbrachten. Sindsdien had de band moeite om voldoende geld bijeen te zamelen om aan een nieuw album te kunnen beginnen, maar gulle donaties van hun fans voor het platenlabel SellaBand leverden meer dan 50 000 dollar op. Public Enemy brengt meteen twee nieuwe langspelers uit die respectievelijk in juni en september van dit jaar verschijnen.

Oprichter Chuck D verklaarde dat Most Of My Heroes Still Don’t Appear on No Stamp en The Evil Empire of Everything, zoals de platen heten, sterk met elkaar verbonden zijn. De groepsleden hebben ook toegezegd om dit jaar mee te werken aan het straatfestival Operation Skid Row, waarvan de opbrengsten naar de daklozen van Los Angeles gaan.

Public Enemy werd opgericht in 1982 en bracht sinds hun debuutalbum uit 1987 al twaalf albums uit. De rapgroep verkreeg vooral bekendheid dankzij hun kritische teksten over politiek en discriminatie. Ze scoorden hits met onder meer Don’t Believe The Hype, He Got Game en Welcome To The Terrordome. Vorig jaar raakten de rappers nog verstrikt in een juridisch dispuut met platenmaatschappij Universal over de royalties bij digitale downloads. (TG

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content