Eerste Belgische Record Store Day was een succes

20/04/11 om 16:19 - Bijgewerkt om 16:19

Bron: Knack Focus

Op 16 april werd in België voor de eerste keer Record Store Day georganiseerd. Record Store Day is een internationaal concept dat de onafhankelijke platenzaak in de kijker wil zetten. Organisator Karel Van Audenaerde van vinylwinkel Music Mania in Gent blikt tevreden terug.

Eerste Belgische Record Store Day was een succes

Was Record Store Day 2011 een succes? Karel Van Audenaerde: 'Als ik spreek voor mijn eigen winkel zeker en vast. Het was een gigantisch succes. Ook van mijn collega's hoor ik niets dan goed nieuws. Toen de winkel openging stonden er zo'n 100 mensen voor de deur. Niet alleen mensen die kwamen kijken, maar ook effectief kopen.'

Hoe kan Recordstore Day de zelfstandige platenzaak helpen overleven? Van Audenaerde: 'Door in de media de aandacht te vestigen op het bestaan van de zelfstandige platenzaak en door nieuwe mensen aan te trekken. Ik denk dat het voor drie vierde van de mensen die langsgekomen zijn de eerste keer was. Dat is ook het doel van Recordstore Day: nieuwe mensen aantrekken en ze overtuigen dat de vinylplaat meer te bieden heeft dan het hele mp3 gebeuren.'

Is er nog veel interesse voor vinyl? Van Audenaerde: 'Zeker en vast! De jonge mensen van vandaag kennen heel veel muziek, onder meer door het downloaden. Maar we merken dat als ze iets echt goed vinden, ze ook wel bereid zijn om het te kopen op vinyl. Langs de andere kant heb je ook mensen die bijvoorbeeld hun platenspeler nog eens van de zolder halen en af en toe opnieuw een plaatje kopen. Meer en meer mensen beginnen opnieuw vinyl te kopen maar het blijft natuurlijk een nichemarkt. Vinyl zal nooit meer het massaproduct worden dat het geweest is in de jaren zeventig en tachtig. Maar er is een publiek voor, een publiek dat muziek op een andere manier wil beleven dan op mp3. Ze zijn bereid te betalen om iets moois in de hand te hebben.'

Is dat nichepubliek voor de platenzaken groot genoeg om het financiële plaatje rond te krijgen? Van Audenaerde: 'Voor de zelfstandige kleinere platenzaken wel, de grote spelers gaan zichzelf daar natuurlijk niet mee redden. Er is zeker ruimte voor een gezonde nichemarkt. We hebben veel publiek uit Gent en Vlaanderen, maar ook uit Wallonië en het buitenland. Mensen weten wie we zijn en wat we kunnen bieden.'

Stef Smits van het voormalige JJ records verklaarde onlangs nog dat het einde verhaal is voor platenwinkels, hoe ziet u de toekomst in? Van Audenaerde: 'Ik zie de toekomst behoorlijk positief in. Platenwinkels kunnen brengen wat de grote ketens niet kunnen. Wij zien onze winkel eigenlijk als een soort sociale ruimte. We willen mensen muziek laten ontdekken maar wij leren zelf ook nieuwe muziek kennen via onze klanten. Ik zie mijzelf binnen 10 à 20 jaar nog altijd vinyl verkopen.'

Wat kan een zelfstandige platenwinkel de consument meer bieden dan de grote ketens of het internet? Van Audenaerde: 'Vooral onze kennis, maar ook het sociale aspect. Wij doen een 'klapke' met onze klanten, over muziek maar evengoed over de soep en de patatten. Dat contact tussen klant en platenboer is zeer belangrijk. Wij zien muziek niet louter en alleen als een commercieel product. Akkoord, het financiële plaatje moet kloppen, maar muziek is een passie. We zijn er van bezeten. Geen enkel uur dat ik in de winkel sta is een uur te veel.'

U houdt dus vooral een positief gevoel over aan de eerste Belgische Record Store Day? Van Audenaerde: 'Zeker, en niet alleen voor onze winkel. Ik hoor dat alle winkels goed gedraaid hebben. De optredens zorgden voor veel sfeer, iedereen was enthousiast. Volgend jaar wordt Record Store Day zeker herhaald. In de toekomst willen we er meer winkels bij betrekken. Hoe meer winkels hoe beter voor het concept.'

Laurens DeBlock

Lees meer over:

Onze partners