“Een hit zoals ‘No Limit’ zullen we nooit meer maken”

2 Unlimited, het populaire duo uit de jaren ’90, geeft op 30 maart voor het eerste een live-concert, tijdens de vijfde editie van MNM Back To The 90s in het Antwerpse Sportpaleis. Een gesprek met Ray en Anita.

2 Unlimited – Back to the 90s

30 maart

Antwerps Sportpaleis

2 Unlimited, dé dancegroep van de jaren ’90, speelt op 30 maart voor het eerst met een volledige liveband, als voorprogramma van de vijfde editie van MNM Back To The 90s. De groep had tussen 1991 en 1996 wereldhits met nummers zoals ‘Get Ready For This’ en ‘No Limit’, wat van hen de succesvolste Belgisch-Nederlandse popgroep ooit maakte. Rapper Ray en zangeres Anita lieten de repetities even links liggen en praatten met Knack Focus over gênante jassen, muziek downloaden en de stress van live te spelen.

Anita: “Normaal moet je alleen op mekaar letten en zorgen dat je zelf goed klinkt, dat je de tape goed kunt horen, enz. Nu moet je meer in lagen werken en zorgen dat bijvoorbeeld de drummer of de gitarist niet te luid staat. Dat maakt het misschien ook wel moeilijker.”

Ray: “Onze stijl is ‘beuken’ en een liveband geeft zoveel energie. Voor rap vind ik het lekkerder met liveband, want je voelt het echt. Je hebt ook meer mensen. Eén iemand doet de groep en iemand anders onze stemmen. Het is zeker speciaal en geeft een kick.”

Het zal ook de eerste keer dat jullie 80 minuten aan één stuk zullen spelen. Dat lijkt me redelijk vermoeiend.

Ray: “Dat is het ook. (lacht) Als je tachtig minuten zou moeten rennen, dan ben ik klaar. Maar op een podium krijg je energie van het publiek.”

Anita: “Als je er eenmaal staat, heb je het gevoel van : “dat is hier snel voorbij gegaan”. Het lijkt lang, maar of je nu veertig minuten, een uur of anderhalf uur speelt, dat maakt niet zoveel verschil. Als het publiek er geen zin in heeft, lijkt het alsof je door dikke modder wandelt. Dat is heel erg moeilijk, maar we krijgen ze altijd mee.”

Wil 2 Unlimited met dit nieuw concept opnieuw de wereld te veroveren ?

Ray: “We weten zelf dat dat heel moeilijk is. Een hit als ‘No Limit’ zullen we nooit meer maken, dat beseffen we ook. We zullen nooit meer zo veel cd’s verkopen. We spelen nieuwe nummers en het doet nog altijd plezier als mensen zich amuseren.”
Het is ondertussen al 23 jaar geleden dat de eerste single werd uitgebracht. Wat doet dat getal met jullie?

Anita: “Het voelt als een astronaut die een ruimtereis heeft gemaakt en bij de terugkomst merkt dat iedereen ouder is geworden. Op Youtube staat heel wat materiaal dat we vroeger nooit hebben gezien. Het was best wel grappig om te bekijken, maar soms denk ik: “Jezus, waarom doe je dat ?”. (lacht) Ik vind ons namelijk altijd wel goed en enthousiast optreden, maar bij de styling, kleding en imago vraag ik me soms af hoe we daar zijn geraakt.”

Ray: “In die tijd was dat hip, natuurlijk. Bij ‘No Limit’ had ik bijvoorbeeld die lange jas aan.”

Anita: “Daar hebben we je echt ingeluld. (lacht)”

Hebben jullie daar nu meer controle over ?

Ray: “Vroeger hadden we ook veel inspraak, qua lyrics en kleding en ideën voor de videoclip, alleen had je ook een grote platenbaas in Engeland.”

Anita: “Wie waren wij nu om te zeggen dat we het niks vonden? Ze hadden goede ideën, maar gaandeweg kregen we daar ook meer ruimte in, zeker als het ging over het schrijven van de liedjes. Hoe het uitgestippeld werd, lag meer in de handen van andere mensen. Het is nu wel fijn om daar alle controle in te hebben.”

Had je die controle graag vroeger ook gehad ?

Anita: “Toen kon dat nog niet echt. Het was zo succesvol dat we in de loop der tijd meer in een team zaten, dat mee ging denken en alles ging uitstippelen. We waren ook zo jong dat we nergens ‘nee’ tegen zeiden.”

Ray: “Al die dingen die je hebt meegemaakt, bepalen wie je nu bent. We zijn geen groentjes in het vak meer en we weten vaak ook exact wat we willen. We hebben gewoon een goed team om ons heen, waar niemand de baas is en iedereen alles samen doet. Dat is heel belangrijk.”

Hadden jullie bij de start van 2 Unlimited kunnen denken dat de groep zo groot zou worden ?

Anita: “Nee, er was ook geen plan in het begin. De instrumentale versie van ‘Get Ready For This’, de eerste single, was al goed bezig. De producers van 2 Unlimited pikten het op en wilden het naar een ander niveau brengen, er meer uit halen. Ik denk niet dat het de originele bedoeling was van de producers om het op deze manier te doen. Ze waren gewoon twee dj’s die het nummer hadden uitgebracht.”

Ray: “Het is pas na een paar belangrijke shows, zoals Top of the Pops in Engeland waar we eerst groot werden, en na een paar singles, dat je begint te denken dat dit wel eens je nieuwe job kan worden. In het begin was het gewoon leuk. Ik denk gewoon dat we het entertainen van mensen allebei in ons hebben zitten. Een dag zoals vandaag, met al die interviews, dat is werken. Maar als je daar staat met een band, is het gewoon plezier hebben. Je kan het vergelijken met een voetballer. Een hele week lang moet die elke dag trainen, maar tijdens de wedstrijd voelt hij zich pas echt goed.”

Jullie reünieconcert ging door in Hasselt. Het eerste optreden met een liveband in Antwerpen. Vanwaar die band met België ?

Ray: “We hebben iets speciaals met België. We worden er altijd goed ontvangen en er is altijd vraag naar ons. Ik denk dat de mensen ook voelen dat 2 Unlimited met de twee Belgische producenten voor de helft een Belgische band is. We zijn hier begonnen en nu beginnen we weer een nieuwe fase, met een live band, dus misschien is België een geluksbrenger voor ons.”

Jullie muziek heeft ook veel hulp gekregen van de jaren 90′-hype van enkele jaren geleden.

Anita: “Zeker. Alles komt terug, maar de ’90s-revival is wel echt sterk. Het was de eerste keer dat muziek op een andere manier werd gemaakt. Vroeger was alles akoestisch en met een band en dan werd ineens alles elektronisch. Het zijn ook economisch slechte tijden en het lijkt wel alsof mensen teruggrijpen naar hun goede herinneringen.”

Ray: “Alle fans hebben nu een gezin en een baan, dat is hectisch en stressvol. Ze willen even back to basics gaan en gewoon genieten van de muziek.”

De meeste van jullie singles zijn uitgegeven voordat mensen muziek konden downloaden. Is het internet volgens jullie een voordeel of nadeel voor de muziekwereld ?

Anita: “Ik vind het een goede ontwikkeling, want muziek moet gewoon gedeeld worden en iedereen moet een kans krijgen. Je muziek moet beluisterbaar zijn, zonder dat iemand je tegenhoudt. Als je het tegenwoordig een beetje slim aanpakt, kan je ervoor zorgen dat mensen je muziek horen. Artiesten moeten geld kunnen verdienen , maar in een perfecte wereld moet muziek eigenlijk gratis zijn.”

Ray: “Het is nu mogelijk voor iemand met beperkte middelen om zijn muziek te verspreiden en dat maakt het moeilijk voor de gevestigde artiesten, want er is zoveel keuze. Vroeger wachtte je op de nieuwe 2 Unlimitedsingle en ging je naar de platenwinkel op die kopen. Vroeger keek je naar MTV om de nieuwe clip te zien. Nu is het een ander tijdperk.”

Met wie zouden jullie eens willen samenwerken ?

Ray: “Met Will.I.Am. Omdat ik weet dat hij het begrijpt. Ik ken de Black Eyed Peas al sinds 1991, toen nog zonder Fergie. Hij is al zo lang bezig, maar heeft altijd vernieuwende dingen gedaan. Je hebt bepaalde producers zoals hij, Pharrell en Timbaland die afstappen van het geijkte wegen en een zijsprong maken. Die denken wat verder dan the hood.”

Om af te sluiten, een moeilijk dilemma: ‘No Limit’ of ‘Jump For Joy’ ?

Ray: “‘Jump for Joy’. Ik vind het persoonlijk een lekkerder nummer, ook om te spelen, want het heeft veel meer energie. Uiteraard is ‘No Limit’ onze grootste hit, maar ik speel liever ‘Jump for Joy’. België houdt ook meer van dat nummer.”

Anita: “Dat hebben we hier ook voor het eerst ontdekt. Toen we voor het eerst terug in België waren en ‘Jump for Joy’ speelden, gebeurde er iets in het publiek. Meestal gaat het dak eraf bij ‘No Limit’, maar nu kwam ‘Jump for Joy’ erna en gebeurde er echt iets heel raars. Later hebben we dat ook in Nederland gemerkt, maar België was eerst.” (XVdL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content